Exotic Dreams and Poetic Misunderstanding vol. 2 | wystawa

BWA SiC! | Galeria Szkła i Ceramiki


piątek 3 marca 2017 - czwartek 27 kwietnia 2017
Każdy(a) - poniedziałek - wtorek - środa - czwartek - piątek - sobota - 11:00



Nazwa:Exotic Dreams and Poetic Misunderstanding vol. 2 | wystawa
Miejsce:BWA SiC! | Galeria Szkła i Ceramiki
Adres:

Plac Kościuszki 9/10, 50-028 Wrocław

Termin: piątek 3 marca 2017 - czwartek 27 kwietnia 2017
Każdy(a) - poniedziałek - wtorek - środa - czwartek - piątek - sobota - 11:00
Cena: darmowe

Exotic Dreams and Poetic Misunderstanding vol. 2 | wystawa


Z początkiem marca w galerii SiC! zobaczymy wystawę ukazującą subtelne nieporozumienia pomiędzy kulturą Chin i Europy. Lin Wang – chińska artystka mieszkająca w Norwegii stara się łączyć dwa światy kulturowe tatuując… porcelanę. W ramach badania historii Starego Kontynentu zwróciła uwagę na wpływ jaki produkcja, eksport i handel chińską porcelaną, wywierał na wzajemne rozumienie się Wschodu i Zachodu. Wernisaż wystawy nie będzie jednak zwykłym wydarzeniem – artystka wyda ucztę, aby zatrzeć granicę między gośćmi i gospodarzami.

Lin Wang jest chińską artystką sztuk wizualnych pracującą w porcelanie. Od kilku lat mieszka w Norwegii. Jej życiowe doświadczenia, relacje jakie nawiązuje z najbliższym otoczeniem oraz uczestnictwo w życiu społecznym obu krajów, skłoniło ją do refleksji nad różnicami i podobieństwami dwóch odmiennych kultur oraz podjęcia próby odnalezienia w swojej pracy twórczej pomostu między Wschodem i Zachodem. Dorastająca w Chinach i wychowana na skandynawskiej mitologii, którą czytali jej dziadkowie, Lin już od wczesnych lat targana była egzotycznymi marzeniami o Zachodzie. Badając historię Starego Kontynentu zwróciła uwagę na wpływ jaki produkcja,eksport i handel chińską porcelaną, u szczytu jej utowarowienia tj. w XVII wieku wywierał na wzajemne rozumienie się obu kultur. - mówi kuratorka wystawy i kierowniczka galerii SiC! Dominika Drozdowska. Tytułowe poetyckie nieporozumienia to wynik tych badań – czyli uchwycone przez artystkę barwne wyobrażenia o odległych światach, ich tradycjach i historii. - dodaje.

Mieszkająca na stałe w Bergen artystka często wraca do Chin, gdzie realizuje swoje projekty w ścisłej współpracy z tamtejszymi mistrzami porcelany. Wystawa Exotic Dreams and Poetic Misunderstandings vol.2 jest kontynuacją dotychczasowych poszukiwań artystki. Została specjalnie wyprodukowana na potrzeby ekspozycji w galerii SiC! w mekce artystów i fabryk porcelany Jingdezhen, do której w XVII wieku importerzy z Europy przywozili szkice i formy zastaw stołowych. Wykonywane na zamówienie repliki europejskich naczyń były często obce chińskiej codzienności. Europejczycy zwykli też zlecać tradycyjne kobaltowe malatury sławetne dla chińskiej porcelany, zamawiając jednak sceny związane z rodzimą tradycją i historią. Wykonywane w wielkim skupieniu i ze starannością często stawały się komicznymi, zniekształconymi (Chińczycy nie wykorzystywali perspektywy) przedstawieniami scen biblijnych i mitologicznych. Paradoksalnie taki przedmiot w oczach nabywcy stawał się spełnieniem egzotycznych i romantycznych marzeń o Oriencie. - opowiada kuratorka.

Na wystawie zobaczymy porcelanowe, przeskalowane obiekty odwołujące się do form naczyń europejskich, ozdobionych, charakterystycznym, niebieskim, kobaltowym rysunkiem. Tradycyjny chiński krajobraz, zostaje zmieszany z stylistyczne mocno do niego nawiązującym przedstawieniem z tatuaży norweskich marynarzy. W Bergen każdy pośrednio lub bezpośrednio związany jest z morzem i żeglarstwem. Marynarskie tatuaże stały się dla mnie medium, przez które wyobrażałam sobie życie na morzu. - mówi artystka.

Lin Wang w przewrotny sposób bawi się konwencją mieszając obie tradycje łączy nie tylko estetyczny wymiar rysunków: alegoryczność, linearność, niebieski kolor, ale także kanon przedstawień. Jak w pracy Miss Hong Kong, w której Lin podmienia kobiece archetypy. Na olbrzymim talerzu widzimy rodzajową scenę miłosnego dramatu. W miejsce tradycyjnej, chińskiej, drobnej kobiety ukazanej z przymkniętymi powiekami i w usłużnym geście ukłonu, artystka tatuuje na porcelanie erotycznie wygiętą dziewczynę - pin-up girl rodem z marynarskich snów, górującą swoją posturą nad męską postacią. W ten sposób wchodzi w polemikę z chińskim kanonem przedstawiania płci. Kreowane przez artystkę dwuznaczne relacje Wschodu z Zachodem, tradycji ze współczesnością z pełną odwagą i śmiałością wkraczają w obszary wizualnego kiczu i naiwności.

Podczas wernisażu odbędzie się performance/uczta.

Zaproszenie ludzi na obiad jest dla mniej najprostszą i najprzyjemniejszą forma nawiązywania stosunków towarzyskich. Dzięki rozmowom nabieramy perspektywy , która pozwala nam na wyjście poza nasze kulturowe epistemologie. - mówi Lin Wang

kuratorka: Dominika Drozdowska

 

Dodaj do:

Mapa







© 2008 - 2013 - Punkt Informacji Kulturalnej - Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: BetterSite.pl, Utrzymanie i Rozwój: Stermedia
email marketing