Galeria sztuki współczesnej Na Strychu | Muzeum Narodowe

pl. Powstańców Warszawy 5, 50-153 Wrocław


Nazwa:Galeria sztuki współczesnej Na Strychu | Muzeum Narodowe
Adres:

pl. Powstańców Warszawy 5, 50-153 Wrocław

Kontakt:

tel. +48 71 343 56 43 www.mnwr.art.pl

Galeria sztuki współczesnej Na Strychu | Muzeum Narodowe


Oryginalne wnętrza dawnego strychu Muzeum Narodowego we Wrocławiu staną się miejscem prezentacji największej w kraju kolekcji polskiej sztuki współczesnej. Ekspozycja rozpocznie się od Witkacego, a zakończy pracami Kozyry, Bałki i Althamera. Ozdobą nowej galerii będzie unikalny w świecie zbiór dzieł Magdaleny Abakanowicz.

Muzeum Narodowe we Wrocławiu posiada jeden z największych i najbardziej reprezentatywnych zbiorów sztuki XX i początków XXI wieku, liczy on ponad 20 tysięcy eksponatów i obejmuje wszystkie dyscypliny artystyczne od malarstwa, grafiki i rysunku, rzeźby, szkła, ceramiki, fotografii aż do environment, projektów konceptualnych i dokumentacji happeningów. Do tej pory kolekcja mogła być pokazywana tylko w niewielkim fragmencie. Dzięki adaptacji strychu Muzeum uzyskało dodatkowe 3 tys. m2 kwadratowych nowoczesnej, niezwykle pięknej i oryginalnej powierzchni wystawienniczej.

KONCEPCJA NOWEJ WYSTAWY

Wystawa polskiej sztuki współczesnej w nowym miejscu będzie prezentacją chronologiczną i obejmie dzieła powstałe od I wojny światowej do chwili obecnej. Jeśli chodzi o XX lecie międzywojenne stawiamy na bardzo dobre prace – wyjaśnia Mariusz Hermansdorfer kurator wystawy i dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu – zrezygnowałem z pokazywania słabszych prac wybitnych arty- stów, jak miało to miejsce do tej pory. W przypadku sztuki po II wojnie światowej będę rozbudowywał to, co jest teraz prezentowane i starał się pokazać najwy- bitniejszych artystów maksymalnie szeroko. Model chronologiczny będzie się więc łączył z indywidualnymi prezentacjami, będą tworzone enklawy autorskie. Kolekcja była budowana w ten sposób, że muzeum kupowało duże zestawy prac wybitnych artystów powojennych, które tworzą mniejsze lub większe retrospek- tywy (Lebenstein, Nowosielski, Hasior, Jarema). Sporo miejsca dyrektor zamierza poświęcić artystom ważnym dla miasta, tym którzy decydowali o kształcie sztuki wrocławskiej. Geppert, Mazurkiewicz, Jurkiewicz, Hałas z powodu braku miejsca byli ograniczeni do 2-3 obrazów, teraz ich prezentacja będzie 2-3 razy większa. Obecnie prezentowana wystawa sztuki współczesnej (II piętro) kończy się na pracach z przełomu lat 80-tych i 90-tych, w ostatniej sali są tylko pewne sygnały tego, co działo się w sztuce polskiej później (Kozyra, Deskur). Nowa ekspozycja będzie pokazywała najnowsze trendy, prace powstałe w latach 90-tych XX wieku i na początku XXI wieku – między innymi Althamera, Bałki, Kozyry. Na wystawie dominować będzie malarstwo, będą rzeźby, specjalne miejsce poświęcone zo- stanie na prezentację szkła i ceramiki.

SALE ABAKANOWICZ

Zupełnie wyjątkowe miejsce będzie zajmowała niezwykła kolekcja prac światowej sławy polskiej rzeźbiarki Magdaleny Abakanowicz. Muzeum Narodowe we Wrocła- wiu posiada największy w Europie zbiór prac tej artystki – będzie on pokazywany aż w trzech salach, które będą stanowiły odrębną całość i będą zamykały całą ekspozycję. Z okazji inauguracji Galerii Na Strychu rzeźbiarka przekazała na własność Muzeum (do tej pory znajdujące się w jego depozycie) słynne Abakany – wieloelementowe kompozycje, którymi zrewolucjonizowała sztukę tkaniny artystycznej. Zerwała z powszechną wówczas płaską formą tkaniny nadając swoim pracom kształt reliefu a potem trójwymiarowej rzeźby.

ARANŻACJA PRZESTRZENI

Przestrzeń nowej galerii jest bardzo interesująca przez podział więźby dachowej, ale niezwykle trudna do aranżacji. To będzie trochę tak jak tworzenie scenografii w teatrze, musimy w sposób bezkolizyjny połączyć sztukę współczesną z architekturą – wyjaśnia Mariusz Hermansdorfer. W niektórych miejscach będą potrzebne szklane lub drewniane ekrany, które pozwolą wyciszyć przestrzenie – tam będą mniejsze obrazy, które mogłyby ginąć w wielkich przestrzeniach. Planowane są również monitory o charakterze dydaktycznym – quizy, gry dla zwiedzających. Na poddaszu będą się mieściły także nowoczesne magazyny malarstwa współcze- snego, grafiki i fotografii.dachowej, ale niezwykle trudna do aranżacji. To będzie trochę tak jak tworzenie scenografii w teatrze, musimy w sposób bezkolizyjny połączyć sztukę współczesną z architekturą – wyjaśnia Mariusz Hermansdorfer. W niektórych miejscach będą potrzebne szklane lub drewniane ekrany, które po- zwolą wyciszyć przestrzenie – tam będą mniejsze obrazy, które mogłyby ginąć
w wielkich przestrzeniach. Planowane są również monitory o charakterze dydaktycznym – quizy, gry dla zwiedzających. Na poddaszu będą się mieściły także nowoczesne magazyny malarstwa współczesnego, grafiki i fotografii.






Dodaj do:

Mapa




Komentarze


Brak komentarzy.


Dodaj komentarz

Nick:
Treść:
 

© 2008 - 2013 - Punkt Informacji Kulturalnej - Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: BetterSite.pl, Utrzymanie i Rozwój: Stermedia
email marketing