IV Festiwal Opery Współczesnej


Nazwa:IV Festiwal Opery Współczesnej
Termin:2014-10-03 - 2014-10-12

IV Festiwal Opery Współczesnej


W dniach 3 do 12 października podczas Światowych Dni Muzyki (ISCM World Music Days) w Operze Wrocławskiej odbędzie się czwarta edycja Festiwalu Opery Współczesnej. Festiwal rozpocznie polska premiera sceniczna „Aniołów w Ameryce" Petera Eötvösa (3, 4 X), należącego do największych indywidualności współczesnej muzyki. Opera powstała na podstawie nagrodzonego Pulitzerem kultowego dramatu Tony'ego Kushnera. Spektaklem w dniu 3.10.2014 będzie dyrygował kompozytor.

Kolejnym punktem Festiwalu będzie „Raj utracony” Krzysztofa Pendereckiego (5 X 2014) w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Wrocławska inscenizacja nieustannie zbiera bardzo pochlebne opinie międzynarodowej krytyki oraz uznanie publiczności.

9 X zapraszamy widzów na „Pułapkę” Zygmunta Krauzego w reżyserii Eweliny Pietrowiak. Libretto, na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza, opracował kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Spektakl został uznany za najciekawsze wydarzenie artystyczne Roku Tadeusza Różewicza.

Wydarzeniem IV Festiwalu Opery Współczesnej będzie światowe prawykonanie utworu „Pięć śpiewów  z klatki” Prasquala (12 X)  na mezzosopran, baryton, recytatora, orkiestrę symfoniczną i elektronikę do poezji Tadeusza Różewicza. Wykonawcami partii solowych będą: Jadwiga Postrożna (mezzosopran), Mariusz Godlewski (baryton) oraz Jerzy Trela (recytator), którzy wystąpią z Orkiestrą Opery Wrocławskiej pod dyrekcją Tomasza Szredera.

OPERA WROCŁAWSKA
PROGRAM IV FESTIWALU OPERY WSPÓŁCZESNEJ

„Anioły w Ameryce” Péter Eötvös 
POLSKA PREMIERA SCENICZNA
3 października 2014, godz. 20.00
Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Peter Eötvös
Asystent kierownika muzycznego, dyrygent: Christian Schumann
Reżyseria: András Almási Tóth
Scenografia: Krisztina Lisztopad
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska 
Choreografia: Anna Szopa
Obsada: A. Kubas-Kruk, M. Godlewska*, D. Dutkowska, M. Lenhard*, D. A. Moore*, G. Rab*, Ł. Dulewicz*, M. Kowalik, M. Węgrzyn-Krzyżosiak, J. Górecka, A. Zborowski Orkiestra i Balet Opery Wrocławskiej

„Anioły w Ameryce” Péter Eötvös
POLSKA PREMIERA SCENICZNA
4 października 2014, godz. 20.00
Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Peter Eötvös
Asystent kierownika muzycznego, dyrygent: Christian Schumann
Reżyseria: András Almási Tóth
Scenografia: Krisztina Lisztopad
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska 
Choreografia: Anna Szopa
Obsada: A. Kubas-Kruk, M. Godlewska*, D. Dutkowska, M. Lenhard*, Ł.  Rosiak, G. Rab*, Ł. Dulewicz*, M. Kowalik, M. Węgrzyn-Krzyżosiak, J. Górecka, A. Zborowski Orkiestra i Balet Opery Wrocławskiej

Wystawiany na całym świecie dramat „Anioły w Ameryce” Tony’ego Kushnera zaliczany jest do najlepszych sztuk XX wieku. Sztuka odniosła wielki sukces nie tylko w Stanach Zjednoczonych, lecz także w Europie i na Dalekim Wschodzie. Zdobyła wiele prestiżowych nagród, m.in. Pulitzera (1993). Dramat Kushnera zainteresował wybitnego węgierskiego kompozytora, dyrygenta i pedagoga, Petera Eötvösa. Jest to jeden z czołowych współczesnych muzyków-twórców i należy do najlepszych interpretatorów muzyki XX i XXI wieku. Jego utwory stały się kanonem największych orkiestr symfonicznych oraz zespołów i festiwali muzyki współczesnej w Europie i na świecie. Opera „Anioły w Ameryce” wzbudza silne emocje, mimo że muzyka jest pozbawiona łatwego efekciarstwa. Eötvös niezwykle konsekwentnie buduje i prowadzi akcję oraz bohaterów - ich charaktery i emocje. Muzykę Eötvösa charakteryzuje szeroki eklektyzm, tj. dostrzec można francuski spektralizm, inspiracje Karlheinzem Stockhauzenem, inspirację muzyką elektroakustyczną oraz fascynację różnymi kulturami (np. amerykańską, dalekiego wschodu). Precyzja i staranność materii, różnorodność barw, przestrzenność i głębokość muzyki, są szczególnymi atutami i bogactwem opery „Anioły w Ameryce”.

„Raj utracony”, Krzysztof Penderecki
5 października 2014, godz. 20.00
Dyrygent: Tomasz Szreder
Kierownictwo muzyczne: Andrzej Straszyński
Inscenizacja, reżyseria i dekoracje: Waldemar Zawodziński
Choreografia: Janina Niesobska
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Obsada: M. Barylak*, M. Godlewski*, T. Rudnicki*, K. Haras, E. Kulczyk, W. Gorelikow, A. Zuchowicz, M. Krzysztyniak, J. Moskowicz, Ł. Gaj, M. Paśko, J. Postrożna, D. Dutkowska, R. Majzner, M. Tomaszewski* Orkiestra, Chór i Balet Opery Wrocławskiej

Krzysztof Penderecki skomponował operę „Raj utracony” w 1978 r. Dzieło oparte jest na poemacie Johna Miltona. Przestrzeń dramatu to piekło, rajski ogród i ziemia, dokąd zostają wygnani Adam i Ewa, bohaterowie utworu. Penderecki określił go jako "sacra rappresentazione", a więc nie jest to opera, lecz raczej sceniczne oratorium, nawiązujące do popularnego w XVII wieku gatunku muzycznego. Utwór swą prapremierę miał na scenie Lyric Opera w Chicago w listopadzie 1978 r. Wywołał liczne dyskusje, uznany został jednak za jedno z najwybitniejszych osiągnięć operowej twórczości drugiej połowy XX w.

„Pułapka”, Zygmunt Krauze 
9 października 2014, godz. 20.00
Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Tomasz Szreder
Reżyseria i dekoracje: Ewelina Pietrowiak
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska 
Obsada: M. Godlewski*, W. Gorelikow, B. Bagińska, A. Kubas-Kruk, J. Jaskuła, J. Moskowicz, K. Haras, D. Dutkowska, E. Kulczyk Orkiestra Opery Wrocławskiej

Premiera opery „Pułapka”  Zygmunta Krauzego była jednym z najciekawszych wydarzeń Roku Tadeusza Różewicza, znakomitego polskiego Poety.  Zygmunt Krauze (rocznik 1938), kompozytor, pianista i  zasłużony promotor muzyki współczesnej (twórca i kierownik zespołu „Warsztat Muzyczny”) to autor wielu dzieł, w tym kilku oper,  m. in. „Gwiazdy” oraz „Iwony, księżniczki Burgunda”. Tym razem kompozytora zainspirował jeden z najbardziej znanych dramatów Różewicza – „Pułapka”, poświęcony biografii i twórczości Franza Kafki.  Bohater „Pułapki”, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Libretto opery opracował kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Przejmujący i uniwersalny temat, mistrz współczesnej opery i znakomite grono realizatorów to największe atuty wrocławskiej  „Pułapki”, pozwalającej ujrzeć dzieło Różewicza w nowym świetle.

„Pięć śpiewów z klatki”, Prasqual 
ŚWIATOWE PRAWYKONANIE 12 października 2014, godz. 17.00 
Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Tomasz Szreder  
Obsada: J. Postrożna, M. Godlewski*, J. Trela*

„Pięć Śpiewów z Klatki” / „Fünf Gesänge aus dem Käfig” na mezzosopran, baryton, recytatora, orkiestrę symfoniczną i elektronikę do słów Tadeusza Różewicza oraz w tłumaczeniu Karla Dedeciusa i Prasquala są innowacyjną próbą stworzenia dzieła w nowym gatunku, nawiązującego do zapomnianego romantycznego melodramu, jednak znacznie przekraczającego jego ramy. To cykl pieśni o dramaturgii totalnej, obejmujący słowo mówione, śpiewane, muzykę orkiestrową i elektroniczną. 
Utwór powstał dzięki dofinansowaniu MKiDN w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

INFORMACJA I REZERWACJA BILETÓW Dział Promocji i Obsługi Widzów tel.: 71 370 88 80; tel./fax: 71 370 88 81 opera@opera.wroclaw.pl  
SPRZEDAŻ BILETÓW
Kasa opery, ul. Świdnicka 35: Czynna: pn - sb: 12.00 – 19.00, nd: 11.00 – 17.00 oraz godzinę przed spektaklem tel.: 71 370 88 18 (przerwa 15.15 – 15.30)

 

Dodaj do:


© 2008 - 2013 - Punkt Informacji Kulturalnej - Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: BetterSite.pl, Utrzymanie i Rozwój: Stermedia
email marketing