Koran: kaligrafia i iluminacja w stylu osmańskim | wystawa

Muzeum Etnograficzne





Nazwa:Koran: kaligrafia i iluminacja w stylu osmańskim | wystawa
Miejsce:Muzeum Etnograficzne
Adres:

ul. Romualda Traugutta 111/113, 50-077 Wrocław

Termin: Start: 10:00 piątek 17 lutego 2017
do: czwartek 13 kwietnia 2017, codziennie o 10:00
Cena: darmowe

Koran: kaligrafia i iluminacja w stylu osmańskim | wystawa


W Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu zostanie zaprezentowanych 40 tablic kaligrafii i iluminacji, wśród których znalazły się cenne dzieła o proweniencji od XV do XX w.

Sztuka iluminacji, która rozwinęła się kilkaset lat temu w Azji Środkowej charakteryzuje się stylizowanymi, wielobarwnymi ornamentami roślinnymi i zwierzęcymi, w tym także uzyskanymi za pomocą złotego atramentu. Jako pióra do kaligraficznego zapisu pisma arabskiego używano wysuszonej trzciny rosnącej w ciepłych krajach na brzegach jezior, rzek i innych zbiorników wodnych. Atrament natomiast wytwarzano z mieszanki składającej się  z sadzy uzyskanej podczas spalania wosku pszczelego, oleju lnianego i nafty, które łączono  z gumą arabską, a następnie ubijano w workach. Przed upowszechnieniem się papieru  w świecie islamskim używano pergaminu.

Wraz z rozprzestrzenieniem się islamu, w krajach, które przyjęły tę religię, kaligrafia rozwijała się jako indywidualna dziedzina sztuki, dlatego też zamiast określenia „kaligrafia arabska” zaczęto używać nazwy „kaligrafia islamska”. Na Bliskim Wschodzie, w Azji Centralnej, na Wyżynie Irańskiej, w Anatolii, Afryce Północnej i Hiszpanii powstały różnorodne dukty (style) tego pisma: kufi, sulus, nesih, muhakkak, reyhani, tevki i rika.  Jak wskazuje prof. M. Uğur Derman – Stopniowo odkrywano ukryte w alfabecie arabskim elementy estetyczne i tak, około 150 lat po narodzinach islamu, pismo arabskie osiągnęło poziom artyzmu. Prawdziwe jest stwierdzenie anonimowego autora „Kaligrafia powstała dzięki próbie zapisania Koranu w jak najwspanialszy sposób, a iluminacja dzięki próbie jego jak najpiękniejszego ozdobienia”. W Anatolii sztukę tę pokochali najpierw Seldżucy, a później Osmanowie, którzy po zdobyciu Konstantynopola (1453) założyli tam swoją stolicę Stambuł, czyniąc z tego miasta centrum artystyczne świata islamskiego, gdzie zaczęły powstawać różne rodzaje i przykłady kaligrafii, o czy świadczą właśnie rękopisy Koranu. Zapewne dlatego pojawiło się następujące powiedzenie anonimowego autora: „Koran został objawiony na Półwyspie Arabskim, wyrecytowany w Egipcie, a zapisany w Stambule”.

Wrocławskiej publiczności przedstawione zostaną starannie wybrane eksponaty - na wystawie można będzie zobaczyć powstałe w okresie ponad 400 lat przykłady koranicznej kaligrafii autorstwa najwybitniejszych artystów, a dodatkowych wrażeń estetycznych dostarczą iluminacje i zdobienia pudełek na Koran.

Wystawa udostępniona dzięki dr. hab. Öztürkowi Emiroğlu, dyrektorowi Yunus Emre Enstitüsü – Centrum Kultury Tureckiej w Warszawie.  Uzupełnieniem ekspozycji są cztery współczesne kaligrafie wypożyczone przez Muftiego Tomasza Miśkiewicza Przewodniczącego NKM Muzułmańskiego Związku Religijnego  w  Rzeczypospolitej Polskiej.

Muzeum Etnograficzne, Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu
ul. Traugutta 111/113, Wrocław
www.muzeumetnograficzne.pl 
Godziny otwarcia: wt.–śr., pt.-niedz. 10:00-16:00 czw. 9:00-16:00



Dodaj do:

Mapa







© 2008 - 2013 - Punkt Informacji Kulturalnej - Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: BetterSite.pl, Utrzymanie i Rozwój: Stermedia
email marketing