Napój miłosny - Gaetano Donizetti | spektakl

Opera Wrocławska





Nazwa:Napój miłosny - Gaetano Donizetti | spektakl
Miejsce:Opera Wrocławska
Adres:

ul. Świdnicka 35, 50-066 Wrocław

Termin: 19:00 piątek 21 kwietnia 2017
Cena: 20.00 zł do 200.00 zł

Napój miłosny - Gaetano Donizetti | spektakl


Napój miłosny jest pierwszym dziełem Donizettiego, które zdobyło europejską sławę. W fabule wykorzystany został znany od średniowiecza (Tristan i Izolda) motyw napoju o mocy łączenia kochanków, tu przeniesiony na włoską prowincję. Intrygę z inwencją i świeżością prowadzi muzyka, która jest bardzo atrakcyjna w swej rozmaitości i pomysłowości wykorzystania operowych środków kompozycyjnych, w szczególności w rozpisaniu wartkich dialogów pomiędzy solistami i między solistami a chórem. Do tego dochodzą wplecione w partyturę nuty włoskich tańców i melodii ludowych. Przy tym Napój miłosny jest komedią liryczną i uczucie przywołane w tytule opery wybrzmiewa w partiach Adiny i Nemorina. Wszystkie te nastroje i tony składają się na zajmujący dramaturgicznie i muzycznie spektakl.

Streszczenie libretta: Michał Znaniecki


Akt I

Nemorino kocha bez wzajemności Adinę. Ta czyta legendę o Tristanie i Izoldzie. „Jaka szkoda” – mówi – „że dziś już nie ma czarodziejskich napojów”. Pojawiają się żołnierze pod dowództwem sierżanta Belcore. Śmiały i arogancki oficer zaleca się do Adiny, proponując nawet małżeństwo. Dziewczyna, choć nie daje odpowiedzi, traktuje wulgarnego sierżanta przychylnie, co doprowadza nieśmiałego Nemorina do rozpaczy. Tymczasem przybywa „mistrz handlu obwoźnego” i przemytnik broni, Dulcamara.  Sprzedaje on specyfiki i lekarstwa magiczne na wszystkie przypadłości i problemy. Nemorino prosi go o napój miłosny. Sprytny hochsztapler w lot chwyta sposobność łatwego zarobku i za wysoką cenę sprzedaje butelkę zwykłego, mocnego wina. Nemorino wypija zawartość butelki, wpada w świetny  humor i czekając na efekty (24 godziny), nie zwraca uwagi na Adinę. Dziewczyna, której właściwie Nemorino nie był obojętny, podejrzewa, że młodzieniec przestał ją kochać. Chcąc poddac go próbie miłości i zobaczyć jego reakcję, przyjmuje matrymonialną propozycję sierżanta Belcore i zapowiada rychły ślub. Nemorino nie przejmuje się tym zbytnio, ufając efektom napoju miłosnego, który ma obudzić miłość Adiny następnego dnia. Niestety nieoczekiwanie sierżant Belcore otrzymuje polecenie natychmiastowego wymarszu z wioski. Wobec tego ślub z Adiną musi się odbyć jeszcze tego samego dnia.

Akt II

Po zakończeniu zaręczynowego przyjęcia Dulcamara radzi zrozpaczonemu Nemorinowi wypić jeszcze jedną butelkę cudownego napoju. Nemorino jednak nie ma już pieniędzy na kupno kosztownego specyfiku. Udaje się więc do sierżanta Belcore, zgłaszając chęć zaciągnięcia się do jego oddziału. Belcore przyjmuje chętnie rekruta-konkurenta i wypłaca mu zaliczkę na żołd. Tymczasem przychodzi wiadomość o śmierci bogatego wuja Nemorina, który zapisał młodzieńcowi cały swój majątek. Nemorino staje się teraz pożądanym kandydatem na męża, toteż wszystkie kobiety okazują mu swe względy. Naiwny chłopak, nie wiedząc jeszcze o swym nagłym bogactwie, przypisuje owo niespodziewane powodzenie cudownym właściwościom miłosnego napoju. Równocześnie nie przestaje myśleć o ukochanej Adinie. Zaloty dziewcząt drażnią Adinę i budzą zazdrość w jej sercu. Gdy dowiaduje się, że Nemorino z miłości do niej zaciągnął się do wojska, nie ukrywa dłużej swego uczucia, odkupuje dokument rekrutacyjny, zrywa zaręczyny z Belcorem i ujawnia swą miłość do Nemorina.

Opera komiczna w 2 aktach
Libretto: Felice Romani
Prapremiera: Mediolan, 12 V 1832
Premiera polska: Warszawa, 1839

Kierownictwo muzyczne
Ewa Michnik
Inscenizacja, reżyseria i dekoracje
Michał Znaniecki
Kostiumy
Ilona Binarsch
Reżyseria świateł
Bogumił Palewicz
Współpraca muzyczna
Tomasz Szreder
Plakat
Rafał Olbiński

Dodaj do:

Mapa






Sprawdź » Food&Drink we Wrocławiu! | Sprawdź » Noclegi we Wrocławiu!   

© 2008 - 2013 - Punkt Informacji Kulturalnej - Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: BetterSite.pl, Utrzymanie i Rozwój: Stermedia
email marketing