Bel Air | wystawa prac Leona Podsiadłego we współpracy z Magdą Podsiadły

Wrocław i Konakry łączą nie tylko tytuł Światowej Stolicy Książki UNESCO oraz realizowana z w związku piastowaniem przez Wrocław tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 akcja „Książki dla Gwinei”. Te dwa miasta połączyły także postaci m. in. Zbyszka Cybulskiego, Hanki Bielickiej, Stanisława Lenartowicza, Leona Podsiadłego.


Po odzyskaniu niepodległości Gwinea zainicjowała intensywną wymianę intelektualną, naukową i gospodarczą z krajami bloku wschodniego, w tym z Polską. Dlatego też w latach 60. i 70. ubiegłego stulecia do Konakry przybywają liczni polscy artyści, pisarze i wykładowcy. Wystawa „Bel Air” przenosi nas w tamte czasy za sprawą niezwykłych prac mentora wrocławskiej rzeźby, profesora Leona Podsiadłego.

jeden z uczniów Leona Podsiadłego przy pracy, Konakry, Gwinea, druga połowa lat ’60, fot. Leon Podsiadły

W jej ramach prezentowane są fotografie, rzeźby i grafiki zainspirowane pobytem w Gwinei w latach 1965-1970, a także wybór oryginalnej rzeźby afrykańskiej – to prawdziwe perełki z bogatej kolekcji Podsiadłych; takiej rzeźby dziś już w Afryce, poza nielicznymi muzeami, nie ma. Wizualną opowieść uzupełnia rozmowa ojca z córką, Magdą Podsiadły, która po wielu latach powraca do Konakry, by odnaleźć uczniów ojca i odwiedzić gwinejski dom swojej rodziny.

Tytułowe „Bel Air” to nie tylko miejscowość w Gwinei, usytuowana nad oceanem jakieś sto kilometrów na północ od Konakry, ale także tytuł rysunku Podsiadłego. Motyw biegnących brzegiem morza czarnoskórych chłopców (zaczerpnięty zresztą z fotografii wykonanej podczas pobytu w Gwinei) to w interpretacji artysty ilustracja „biegu ku Europie”. W kontekście rozgrywającego się na naszych oczach kryzysu migracyjnego, praca ta staje się wręcz boleśnie współczesna, a jej trzeźwa wymowa stanowi być może ostrzeżenie przed łatwym i pełnym uproszczeń sentymentalizmem, którym nierzadko przesycone jest nasze myślenie o Afryce.

Leon Podsiadły

Urodzony w 1932 roku we Francji. Rzeźbiarz, malarz i rysownik. W latach 1952–1956 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Profesor uczelni artystycznych w Conakry (Gwinea), Wrocławiu i Opolu. Kierownik Katedry Rzeźby (w latach 1980–1986), dziekan Wydziału malarstwa Grafiki i Rzeźby w PWSSP we Wrocławiu (w latach 1980–1986). Członek oraz uczestnik wystaw Grupy Wrocławskiej. Laureat wielu nagród w dziedzinie rzeźby. Wychowawca kilku pokoleń rzeźbiarzy działających w Polsce i za granicą.

Magda Podsiadły

Wrocławianka od urodzenia, córka wrocławskich plastyków malarki Krystyny Michałowskiej-Podsiadły i rzeźbiarza prof. Leona Podsiadłego. Eks-dziennikarka działu kultury wrocławskiej Gazety Wyborczej (od 1990 do 2012, współtworzyła dział i szefowała mu prawie przez dekadę), dzieciństwo spędziła w Afryce Zachodniej (Konakry, Gwinea), absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim. Interesuje ją teatr i kino Afryki frankofońskiej, (publikowała teksty m.in.w „Didaskaliach”, „Kinie”, „Formacie” i „Notatniku teatralnym”), współpracuje z Brave Festival). Poza działalnością dziennikarską zajmuje ją także fotografia reportażowa.

Ma na koncie kilkanaście wystaw indywidualnych, m.in. w galerii BWA Awangarda, Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu i Muzeum Narodowym w Szczecinie. Wszystkie poświęcone były współczesnemu życiu ludzi w krajach Afryki.


Kiedy:
wernisaż: 15.09.2017, godz. 18
15.09 – 13.10.2017
wystawa czynna we wtorki, czwartki i piątki, od godz. 16 do 19


Mieszkanie Gepperta
ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2
50-069 Wrocław


Kurator: Michał Bieniek
Idea: Karolina Bieniek
Produkcja: Małgorzata Sobolewska, Julia Janowska
Promocja: Anna Stec, Paulina Popiół
Opracowanie graficzne: Marta Przeciszewska

Opublikowany w ART