Borys Godunow w Operze Wrocławskiej

Siła dramaturgiczna i moc głosu przebijały zabytkowe mury gmachu

Nowy sezon artystyczny w Operze Wrocławskiej zainaugurowała wyjątkowa opera, Borys Godunow Musorgskiego. Partię tytułowej postaci wykonał światowej sławy bas, solista moskiewskiego Teatru Bolszoj, Mikhail Kazakov. Siła dramaturgiczna i moc głosu śpiewaka przebijały zabytkowe mury gmachu.

Modest Musorgski to obok Piotra Czajkowskiego czołowy kompozytor rosyjski XIX w. Śmiały nowator, muzyczny wizjoner o doskonałym wyczuciu dramaturgii- podają źródła. Jego Borys Godunow w instrumentacji Mikołaja Rimskiego – Korsakowa jest operą o szczególnym znaczeniu w historii muzyki europejskiej, a także w twórczości samego kompozytora. Jako gatunek stanowi dzieło przełomowe zarówno pod względem treści libretta, tematu, jak i formy muzycznej. Utwór jest dramatem historycznym, opisującym mechanizmy władzy w XVII-wiecznej Rosji, choć jego przesłanie – los rządzonego ludu i poczynania władzy – pozostaje uniwersalne.

Zespół Opery Wrocławskiej zrealizował dzieło jako superprodukcję na scenie Hali Stulecia w październiku 2007. 21 i 22 września 2017 nowy car Borys stanął na deskach Opery Wrocławskiej. Orkiestra pod kierunkiem Marcina Nałęcza- Niesiołowskiego, siła dramaturgiczno – muzyczna solistów i chóru uniosła melomanów na najwyższe diapazony pochwał. Ochów i achów nie szczędzono Kazakovowi. Jego talent aktorski dorównywał potędze i precyzji głosu. Wymowna scenografia, ciekawe stroje, dynamiczna akcja wyznaczała bieg każdemu aktowi i każdej odsłonie. Spektakl oglądało się jak dobrze wyreżyserowany film kostiumowy, a słuchało z dziką przyjemnością.

Problem władzy i rządzących nią mechanizmów podany w operowej formie przypadł do gustu turystom i melomanom przemierzającym foyer podczas dwóch przerw.

oprac. tekstu: Dorota Olearczyk
fot. materiały Opery Wrocławskiej