Idealne współbrzmienie i klarowność dźwięku

Wokalne wirtuozerstwo podczas 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans 2015

Kolegiata Świętego Krzyża i Świętego Bartłomieja gości Wratislavię Cantans nie od dziś. 7 września w jej zacnych wnętrzach wspaniale współbrzmiały średniowieczne, polifoniczne utwory rodziny Bachów. Formacja Vox Luminis specjalizująca się w wykonawstwie muzyki wokalnej XVI- XVIII w. zabrała nas w refleksyjną i pogodną podróż oferując jednocześnie idealne współbrzmienie, perfekcyjną intonację i klarowność dźwięku.

Program koncertu obejmował motety ( utwory pochodzące ze średniowiecza i wykorzystujące wielogłosowość) pięciu Bachów reprezentujących trzy pokolenia.

Dwa dni później w tym samym miejscu usłyszałam najpiękniejsze „ament” jakie kiedykolwiek było mi dane usłyszeć. Brzmiało transcendentną ciszą i zostało stłumione przez ekspresyjne dźwięki wydobywane przez kwartet smyczkowy. Piątkowy koncert  miał wyraźnie dwubiegunowy charakter. Pierwsza część  przyniosła ukojenie spuentowane przejrzystym „ament”, druga- przeraźliwie szarpała,  drapała, szczypała dysharmonią dźwięków. Chórzyści uzbrojeni w kamertony dbali o czystość śpiewanych nut i słów, które brzmiały jak głosy grzeszników cierpiących w otchłani. Zespołowi Huelgas Ensemble towarzyszyli instrumentaliści z kwartetu smyczkowego – Minguet Quartett. Rozmowa między instrumentalną i wokalną artykulacją była emocjonalna i rwana.

Paul Van Nevel dyrygent i szef artystyczny Huelgas Ensemble zaproponował intrygującą dwubiegunowość muzyczną podczas piątkowego wieczoru w Kościele Św. Krzyża. Utwory skomponowane w szesnastym wieku zestawił z dwudziestowiecznym. Niektórzy słuchacze po  koncercie wychodzili zachwyceni i zmęczeni inni zamyśleni i ukojeni.

tekst: Dorota Olearczyk
foto: Julian Olearczyk