Pasja w pasjach

Relacja z koncertu w ramach 51. Wratislavii Cantans

„Pasja wg św. Jana. I Ty musisz cierpieć’- taki tytuł nosił koncert, który odbył się w Głównej Sali NFM, na półmetku 51. Wratislavii Cantans. Znakomitemu utworowi Johanna Sebastiana Bacha towarzyszyły zaskakujące kompozycje zagrane i zaśpiewane w prologu, interludium i w epilogu dwugodzinnego koncertu. To niecodzienne połączenie głosów z zza światów z klasycznym brzmieniem  przyniosło nowe wrażenia. Barokowa „Pasja wg św. Jana” Johanna Sebastiana Bacha  została otoczona kompozycjami współczesnymi belgijskiej kompozytorki Annelies Van Parys i izraelsko-palestyńskiego kompozytora Samira Odeh-Tamimiego. Gra przyciemnianych świateł i wyświetlanych nad sceną słów dopełniała obraz całości widowiska. Nawiasem pisząc, trzeba pamiętać, że w Głównej Sali NFM-u jest nowoczesna klimatyzacja i często efekty jej cichej pracy głośnio manifestują kichający podczas koncertu melomanii i zachrypnięci lub zakatarzeni, dnia następnego, wczorajsi słuchacze. Zatem szale i marynarki wskazane, nawet, gdy w podtytule koncertu czytamy: „I Ty musisz cierpieć”.

Tydzień później- na finał 51. Waratislavii- w tej samej sali zabrzmiała „Pasja wg św. Mateusza”. Utworu słuchaliśmy ubrani w cieplejsze marynarki.  Pierwszą część słynnej Bachowskiej „Pasji Mateuszowej” prowadził Sir John Eliot Gardiner. Było gorąco od emocji, które wzbudzali soliści i muzycy. Skromne stroje i powściągliwe, pozostające w harmonii z treścią wykonanie uwznioślało charakter monumentalnego spotkania muzyczno misteryjnego w Głównej Sali NFM.  Takie Pasje grane  i śpiewane w kościołach podczas uroczystości Wielkopiątkowych-  a wierni oszaleliby z zachwytu. Owacje i okrzyki uznania zakończyły wieczór po godzinie dwudziestej drugiej.

  1. edycja Międzynarodowego Festiwalu im. Andrzeja Markowskiego Wratislavia Cantans przechodzi do chwalebnej historii festiwalu. „Niech sen będzie teraz odpoczynkiem dla oczu”.

tekst: Dorota Olearczyk
foto: Julian Olearczyk