Pogodny Biber i Monteverdi

 Podczas 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans 2016

„Missa Salisburgensis” Heinricha Ignaza Franza von Bibera to jeden z najbardziej monumentalnych utworów barokowych. Przeznaczony został bowiem aż na dwa chóry złożone z 53. głosów z towarzyszeniem orkiestry. Utwór zaprezentowany został podczas 51. Wratislavii Cantans w Sali Głównej NFM. Na czele muzyków stanął Václav Luks.

„Missa Salisburgiensis” to utwór o bogatej historii. Powstał dla uczczenia 1100 rocznicy powstania arcybiskupstwa w Salzburgu w roku 1682. Do połowy lat 70. ubiegłego stulecia za twórcę utworu mylnie uważano włoskiego specjalistę od mszy monumentalnej, jakim był Orazio Benevoli. Z błędu wyprowadziły muzykologów badania Ernsta Hintermaiera, który jednoznacznie potwierdził autorstwo Bibera. Zbadał on nie tylko styl pisma twórcy i papier nutowy, ale również porównał utwór z pozostałymi dziełami artysty.

Wyjątkową mszę kompozytora w Narodowym Forum Muzyki wykonał w sobotę późnym wieczorem, przy pełnej Sali Głównej, obchodzący w tym roku 25-lecie działalności praski zespół Collegium 1704, założony przez dyrygenta Václava Luksa. Muzycy specjalizują się w wykonawstwie twórczości barokowej, w tym czeskiej. Podczas koncertu zaprezentowali słuchaczom nie tylko niezwykłą kompozycję Bibera, ale również fragmenty obszernego zbioru muzyki religijnej, stworzonego przez jednego z najsłynniejszych przedstawicieli włoskiego baroku – Claudia Monteverdiego.

Barokowe, wielogłosowe utwory pogodnie i promiennie przemawiały do słuchaczy powtórzeniami, prezentacjami tematu muzycznego, wykrzyknieniami. Zdawało się, że muzykę w formie doskonałej skomponowano w baroku, a współcześni kompozytorzy są na straconej pozycji, bo zawsze będą tylko próbowali zbliżyć do dawnego piękna.

tekst: Dorota Olearczyk
foto: Julian Olearczyk