Publicystyka



sobota 22 kwietnia 2017
IX Symfonia G. Mahlera w NFM- ie

W piątkowy wieczór w Sali Głównej NFM zabrzmiała IX Symfonia G. Mahlera. Wirtuozowskie dzieło zagrali muzycy  NFM Filharmonia Wrocławska pod dyrekcją Gabriela Chmury. Koncert pod tytułem „Symfoniczna pełnia” przyciągnął do gmachu Narodowego Forum Muzyki melomanów w ilości zapełniającej wszystkie miejsca siedzące od strony widowni, jak i od strony sceny. Dzięki temu niektórzy śledzili grymasy twarzy maestro Chmury, a znaczna większość widziała plecy dyrygenta. Jednak dla jednych i drugich 90 minutowy koncert był przeżyciem artystycznym.



Zbliża się kolejna premiera we Wrocławskiej Operze. „Kopciuszka” G. Rossiniego w reżyserii Iriny Brook będzie można oglądnąć i słychać od 28 do 30 kwietnia oraz 11 i 13 maja. Realizatorzy wesoły utwór osadzają w scenerii współczesnego baru.



Niedawno pojawiło się nowe miejsce w krajobrazie kulturalnym miasta. Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego (oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia) mieści się w sąsiedztwie Narodowego Forum Muzyki i Opery Wrocławskiej. Wystawy można zwiedzać od środy do piątku w godz. 10.00 – 17.00 i od soboty do niedzieli w godz. 10.00 do 18.00. Wstęp na ekspozycje stałe jest bezpłatny. 



poniedziałek 17 kwietnia 2017
„Requiem d-moll” Mozarta

Msza żałobna „Requiem d-moll” Mozarta była prezentowana w Operze Wrocławskiej podczas trzech wieczorów - od Wielkiego Czwartku do Wielkiej Soboty- w formie spektaklu z udziałem baletu, chóru i solistów. To czas zadumy i przygotowania się do świąt, dlatego Marcin Nałęcz-Niesiołowski- dyrektor- zapowiadał, że przedstawienie będzie rodzajem misterium scenicznego. Było czymś więcej, bo niosło ze sobą także niezapomniane wrażenia artystyczne. 



sobota 15 kwietnia 2017
Justyna Szafran klubowo i łagodnie

Wystąpiła, a raczej spotkała się ze znajomymi i przy okazji przypomniała utwory z płyty „Łagodna”, rozmawiała z gośćmi  Vertigo, opowiadała o utworach, rzucała dowcipami, bezceremonialnie bisowała. Justyna Szafran była widziana i słuchana w czwartek na scenie i pośród klubowych stolików w Vertigo na Oławskiej. Było klubowo, kameralnie, swobodnie, łagodnie, nastrojowo, czasem drapieżnie i dowcipnie. Po koncercie można było kupić płytę artystki.    



„Alicja w Krainie Czarów” urzeka formą i treścią. Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Lalkarskiego PWST wyreżyserował Jerzy Bielunas. Przedstawienie dla dzieci od 8 roku życia można oglądać premierowo 8 kwietnia, a potem 10, 11, 12 i 25 kwietnia o g. 11 na Dużej Scenie PWST przy Braniborskiej. Godzina pięćdziesiąt z przerwą mija błyskawicznie.



„Ziemianie” to spektakl o charakterze ekologicznym w reżyserii Leny Frankiewicz, adresowany do dzieci od szóstego roku życia,  do zobaczenia na scenie kameralnej Teatru Lalek. Realizatorzy lojalnie zapowiadają: „W spektaklu wykorzystywany jest dym sceniczny, głośna muzyka i dynamiczne światła. Ze względu za koncepcję scenograficzną spektaklu, na widowni nie ma krzeseł. Miejsca siedzące są na podestach”.



sobota 8 kwietnia 2017
Recital gitarowy Krzysztofa Pełecha

Nareszcie gitara klasyczna solo zabrzmiała w Narodowym Forum Muzyki. W Sali Kameralnej swój recital zagrał Krzysztof Pełech- jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich gitarzystów klasycznych. Artysta potwierdził swoje nadzwyczajne umiejętności i świetną akustykę sali. 



W przyszłym tygodniu w Operze Wrocławskiej odbędzie się premiera spektaklu „Requiem d-moll”. Choreografię przygotowuje Jacek Tyski, scenografię- Kartol Dutczak, kostiumy- Otto Bubeníček, video projekcje- Karolina Mełnicka, światła- Olga Skumiał, chór- Anna Grabowska-Borys, dyrygować będzie Marcin Nałęcz-Niesiołowski. 



Trójka bohaterów pozytywnych- Pszczoła, Kwiatek i Klimat- próbuje uratować Ziemię. Czy im się uda? Dowiemy się już niedługo w Teatrze Lalek. Premierowe przedstawienie „Ziemian” w sobotę, kolejne przedstawienia od 9 do 12 kwietnia.



Najpierw była książka Masłowskiej, potem spektakl w Teatrze Nowym w Poznaniu, a w niedzielę, na zakończenie 38 PPA, przedstawienie trafiło na deski Capitolu. Jędrne, ociekające Masłowską, z trafnym oglądem konsumpcyjnej rzeczywistości, ale nieco przydługawe przedstawienie trochę zmęczyło widzów, choć miało dużo walorów.



Tegoroczna gala 38. PPA należy do nadzwyczaj udanych. „Muzeum wolności” ma w sobie wszystkie elementy potrzebne do wywołania oczyszczającego śmiechu i łez wzruszenia. Gala 38. PPA odbyła się  w Teatrze Polskim i przyniosła nienachalną konkluzję, że o kulturę trzeba dbać i rewolucyjne wezwanie: gardła na ulice!



poniedziałek 3 kwietnia 2017
Nieznośna „Dziubanina”

„Dziubanina” – piosenki i muzyka teatralna Piotra Dziubka w reżyserii Agaty Dudy-Gracz były jedną z części Koncertu Finałowego 38. PPA. Męczący, zanurzony w ekstatycznych porywach, z miotaniem się na scenie bohaterów, może nawet  mieszkańców bloku z wielkiej płyty z Gali 35. PPA , może zainfekowani brudem z „Po Burzy”. „Dziubanina”- to spektakl, po którym widzowie wychodzili mocno zmęczeni, ale czy oczyszczeni? 



Maja Kleszcz, obrazy Jerzego Dudy-Gracza wyświetlane w tle, zespół grający na instrumentach tradycyjnych: suce biłgorajskiej, cymbałach, barabanie, fideli, czyli koncert piosenek skomponowanych do tekstów córki malarza- Agaty Dudy-Gracz przyniósł upojenie i ukojenie. Podczas koncertu na 38. PPA wystąpili: Maja Kleszcz, Wojciech Krzak, Marta Maślanka, Bart Pałyga, czyli Maja Kleszcz & Kwartet Prowincjonalny Dudzie-Graczowi. Zaproponowali łagodny ogląd rzeczywistości i życzliwą akceptację koślawości i niedoskonałości. 



Piątkowy Koncert Finałowy 38. Przeglądu Piosenki Aktorskiej składał się z dwóch części. W jednej zaśpiewali finaliści Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki, w  drugiej zabrzmiała „Dziubanina” – piosenki i muzyka teatralna Piotra Dziubka w reżyserii Agata Duda-Gracz (osobna fotorelacja z „Dziubaniny już wkrótce w naszym serwisie). 






 

© 2008 - 2013 - Punkt Informacji Kulturalnej - Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: BetterSite.pl, Utrzymanie i Rozwój: Stermedia
email marketing