Wielka klasa Małych Form

Wrocławski Teatr Lalek wystawił w piątek gombrowiczowską pupę i odkrył wielką klasę artystyczną Małych Form Teatralnych.

Z takiego wystawienia i odkrycia ciszyć się może niejeden  teatroman, bibliofil i ignorant. Premiera „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza w reżyserii Radosława Kasiukiewicza była pierwszym spektaklem w ramach nowego cyklu „Małe Formy Teatralne”, skierowanego głównie do młodzieży gimnazjalnej i licealnej oraz widzów dorosłych. Satyra na system edukacji i polską inteligencję lat 30. nic nie straciła ze swej aktualności. Jej sceniczna adaptacja została doskonale zainscenizowana i równie zachwycająco odegrana przez aktorów WTL.

Cała galeria postaci i zachowań wzbogacona różnego rodzaju lalkami m.in. pacynkami, marionetkami przeniosła widzów w świat z pogranicza kpiny i powagi, perfekcyjnie odsłaniała absurdy życia. Zobaczyliśmy groteskę w pełnej krasie i w znakomitej odsłonie. W spektaklu trafnie ukazany został także problem braku możliwości ucieczki od formy, walki z „gębą” i „upupieniem”. Na dynamikę przedstawienia wpływała muzyka skomponowana przez Katarzynę Dziewiątkowską-Mleczko. Scena z profesorem Pimko (znakomita rola Marka Tatko), który wzywał do zachwytu nad wielkim poetą i nawoływał do powtarzania utartych formułek: Słowacki wielkim poetą był,  rozbawiła i zaniepokoiła zarazem siłą swego przekazu.

Twórcy „Ferdydurke” dbali o czystość tekstu i dokonali uzasadnionego wyboru fragmentów powieści Witolda Gombrowicza. Reżyser i odtwórca kilku ról -Radosław Kasiukiewicz- nie zapomniał także o uroczych szczegółach np. tarcze z literami WGF kazał nosić na piersi kolegom ze szkolnej ławy. Nawet program przedstawienia wyglądający jak plakat z wycinkami wypowiedzi prasowych zasługuje na szczególną uwagę. Tomasz Maśląkowski w roli Józia, któremu wydawało się, że dorósł, dał popis swoich umiejętności aktorskich. W finałowej scenie znakomicie spuentował całą historię monologiem o braku możliwości ucieczki przed „gębą” i „pupą”. Równie  przekonywający i wyraziści w swych rolach byli Sławomir Przepiórka, Józef Frymet, Kamila Chruściel i Partycja Łacina- Miarka.
I jak tu pisać, że nie zachwyca, skoro zachwyca?

tekst: Dorota Olearczyk  [pasjonatka „Małych Form Teatralnych”]
foto: Julian Olearczyk


Witold Gombrowicz 
Ferdydurke  
premiera: 18 stycznia 2013 r., godz. 19.00
scenariusz i reżyseria: Radosław Kasiukiewicz
scenografia: Paulina Raczkowska
muzyka: Katarzyna Dziewiątkowska-Mleczko
występują: Kamila Chruściel, Patrycja Łacina-Miarka, Józef Frymet, Radosław Kasiukiewicz, Tomasz Maśląkowski, Sławomir Przepiórka, Marek Tatko


MAŁE FORMY TEATRALNE to  nowy cykl Wrocławskiego Teatru Lalek adresowany do młodzieży  gimnazjalnej i licealnej oraz widzów dorosłych.   Celem projektu, poza zaproszeniem do teatru młodego widza, jest promocja czytelnictwa i zachęcenie uczniów do sięgnięcia po książki spoza wąskiego kanonu lektur. Nazwa „Małe Formy” odnosi się do tego, że są to małoobsadowe sztuki, przygotowywane w krótkim czasie, z niewielką scenografią.

Z założenia dominantą „Małych Form” jest tekst. Przedstawienia opierają się na adaptacjach dzieł literatury współczesnej polskich i światowych prozaików (m.in. Witolda Gombrowicza, Tahara Ben Jellouna, Jeffrey’a Eugenidesa), których młodzi ludzie nie znajdą w kanonie obowiązkowych lektur szkolnych. Wspólnym tematem trzech spektakli  realizowanych w tym sezonie jest szeroko pojęte dojrzewanie i wchodzenie w dorosłość.

Kolejnymi spektaklami w ramach cyklu „Małe Formy” będą:
„Dziecko z piasku” według Tahara Ben Jellouna w adaptacji Marii Wojtyszko, reżyseria Pia Partum.  Powieść szerzej nie znanego w Polsce marokańskiego pisarza niezwykle poetyckim językiem opisuje historię kobiety, która została wychowana jako mężczyzna.  Jest to opowieść nie tylko o poszukiwaniu tożsamości, ale też o samej sztuce opowiadania. Muzykę do spektaklu skomponuje i wykona na żywo Tomasz Mreńca.  Premiera 01.03. 2013r.
„Przekleństwa Niewinności” według Jeffreya Eugenidesa w adaptacji Roberta Bolesty, reżyseria Łukasz Kos.  Powieść zdobywcy nagrody Pulitzera to historia pięciu nastoletnich sióstr, które kolejno podejmują próby samobójcze. Książka odniosła wielki sukces w USA, a na jej podstawie swój debiut filmowy zrealizowała Sofia Coppola.  Planowana premiera- czerwiec 2013r.