Wratislavia pulcherrima w Katedrze Wrocławskiej

Podczas 50. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans 2015

Półmrok i gotyckie sklepienia katedralne okazały się idealne do wysłuchania koncertu specjalnego
50. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. „Wratislavia pulcherrima”- czyli powtórzenie programu koncertu I Wrocławskiego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego „Wratislavia Cantans” z 18 sierpnia 1966- rozpoczęło się u schyłku dnia 15 września. Dwa utwory (Bartłomiej Pękiel – „Missa Pulcherrima” i  Marcin Mielczewski – „Vesperae Dominicales”) wybrzmiały wzorcowo, harmonicznie, zgodnie z dyscypliną barokowej praktyki wykonawczej. Melomanom wychodzącym z katedry po zmroku towarzyszyło poczucie spełnienia, odprężenia i wyciszenia.

Maestro Andrzej Kosendiak- popularyzator polskiej muzyki barokowej ( o płytach z utworami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego wykonanymi przez znakomitych instrumentalistów i solistów pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka pisaliśmy pochlebnie na łamach PIK-a już wielokrotnie- link, link) tak poprowadził zespół, żeby nie było żadnych wątpliwości, że muzycy potrafią czarować prostotą i szlachetnością wykonania.

Wśród ledwie widocznych w zaciemnionej katedrze wykonawców znaleźli się:  Aldona Bartnik, Agnieszka Ryman – soprany, Maciej Gocman, Karol Kozłowski – tenory, Tomáš Král, Bogdan Makal – basy, Wrocław Baroque Ensemble.

Jedno z najpiękniejszych dzieł Pękiela „Missa Pulcherrima”( Masza Najpiękniejsza) z 1669 roku wykonane a cappella przykuwało uwagę powtarzającym się tematem. Odpowiadało porządkowi części stałych mszy. „Vesperae Dominicales” ( Nieszpory niedzielne) Mielczewskiego przeznaczone na nabożeństwo wieczorne, sprawowane jako dziękczynienie za dobro doświadczone w upływającym dniu, idealnie ulokowano w programie tegorocznego festiwalu. Forma, treść i przestrzeń stanowiły idealną zgodność.

tekst: Dorota Olearczyk
foto: Julian Olearczyk