Miejska Biblioteka Publiczna od lat stara się wyznaczać nowe standardy rozwoju bibliotek jako miejsc spotkań nie tylko z książką, lecz również z kulturą multimedialną i nowymi technologiami.
Centrum Innowacji PRZEJŚCIE stanowi odpowiedź na wyzwania, które przynosi XXI wiek, w którym dominuje szybki Internet, smartfony, media społecznościowe, gry wideo. Dlatego zagoszczą w nim nowe technologie takie jak VR, druk 3D, gaming, game development oraz gamifikacja i programowanie. Poprzez realizację warsztatów prowadzonych przez wykwalifikowanych edukatorów, przeznaczonych dla różnych środowisk i grup wiekowych będziemy uczestniczyć w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i przeciwdziałać e-wykluczeniu, pośredniczyć w nabywaniu praktycznych umiejętności korzystania z nowych technologii w sposób kreatywny i przede wszystkim świadomy.
W zbiorach biblioteki czytelnicy znajdą: literaturę z zakresu informatyki, robotyki, IT a także powieści graficzne, komiksy i gry planszowe. Będą mogli również skorzystać z elektronicznej bazy książek – i-booków, e-prasy.
Poniedziałek / VR
10.00–11.30 Being Avatar
Grupy zorganizowane – do 25 osób / SP klasy 6-8, młodzież / Obowiązują zapisy / Prowadzenie: VRmind / Cena: 6 zł / osoba
12.00–13.30 Warsztaty wzmacniające funkcje poznawcze
Grupy zorganizowane – max. 25 osób: młodzież, osoby dorosłe, seniorzy / Obowiązują zapisy / Prowadzenie: VRmind / Cena: 6 zł / osoba
Wtorek / Druk 3D
10.00–13.00 LEVEL 1
2 kolejne wtorki / Dla wszystkich – max. 20 osób / Obowiązują zapisy / Prowadzenie: Karolina Antkowiak / Cena: 20 zł / osoba
15.30–18.30 LEVEL 1
2 kolejne wtorki / Dla wszystkich – max. 20 osób / Obowiązują zapisy / Prowadzenie: Karolina Antkowiak / Cena: 20 zł / osoba
10.00–14.00 LEVEL 2
5 kolejnych wtorków / Dla wszystkich – max. 10 osób / Obowiązują zapisy / Prowadzenie: Karolina Antkowiak / Cena: 100 zł / osoba
15.00–19.00 LEVEL 2
5 kolejnych wtorków / Dla wszystkich – max. 10 osób / Obowiązują zapisy / Prowadzenie: Karolina Antkowiak / Cena: 100 zł / osoba
Środa / Oferta edukacyjna
9.00–11.00 Naucz się uczyć – metody i techniki zapamiętywania
Zajęcia edukacyjne dla licealistów / Obowiązują zapisy / Prowadzenie: Aneta Siwka / Bezpłatne
9.00–11.00 Wizjonerzy sci-fi
Zajęcia edukacyjne dla licealistów / Obowiązują zapisy / Prowadzenie: Grzegorz Karpicki / Bezpłatne
11.00–13.00 Komputer da się oswoić
zajęcia edukacyjne, obsługa komputera, wyszukiwanie informacji / Seniorzy – max. 10 osób / Obowiązują zapisy / Prowadzenie: Grzegorz Karpicki / Bezpłatne
Czwartek / Programowanie
11.00–13.00 Kurs Podstaw C++
8 zajęć w kolejne czwartki / Dla wszystkich – max. 10 osób / Obowiązują zapisy / Prowadznie: Liga Niezwykłych Umysłów / Cena: 199 zł / osoba
15.00–16.00 Kurs SQL
8 zajęć w kolejne czwartki / Dla wszystkich – max. 10 osób / Obowiązują zapisy / Prowadzenie: Liga Niezwykłych Umysłów / Cena: 99 zł / osoba
16.00–18.00 Kurs Podstaw C++
8 zajęć w kolejne czwartki / Dla wszystkich – max. 10 osób / Obowiązują zapisy / Prowadzenie: Liga Niezwykłych Umysłów / Cena: 199 zł / osoba
Piątek / Piątkowy klub Gamingowy
16.00–19.00 Cykliczne spotkania: gry planszowe, gamifikacja, tworzenie gier wideo
Dla wszystkich – wstęp wolny / Prowadzenie: Aneta Siwka, Grzegorz Karpicki, Michał Mrozek / Bezpłatne
Sobota / Eventy, Prezentacje
12:00-18:00
Eventy i prezentacje / Więcej informacji wkrótce / Dla wszystkich – wstęp wolny
Centrum Innowacji PRZEJŚCIE
Filia nr 13 MBP we Wrocławiu
ul. Świdnicka 19
50-066 Wrocław
Godziny otwarcia Centrum Innowacji PRZEJŚCIE
poniedziałek godz. 10:00 – 19:00
wtorek godz. 10:00 – 19:00
środa godz. 12:00 – 16:00
czwartek godz. 10:00 – 19:00
piątek godz. 10:00 – 19:00
sobota godz. 12:00 – 18:00
Zadaniem Centrum Innowacji Przejście jest prezentacja szerokiemu gronu odbiorców nie tylko nowych technologii, ale również innowacyjnych działań w różnych obszarach: szeroko rozumianej kulturze, sztuce, literaturze. Centrum ma aspiracje stać się przestrzenią do twórczych poszukiwań, wymiany poglądów i wiedzy, prezentacji pasji. Aby CI PRZEJŚCIE stało się… miejscem spotkań.
Centrum jest otwarte na pomysły i inicjatywy. Razem możemy stworzyć ciekawą przestrzeń w sercu Wrocławia!
Zadania
- Centrum szkoleniowe dla bibliotekarzy, edukatorów z instytucji kultury i szkół Wrocławia i Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych form edukacji wykorzystujących nowe technologie.
- Praca nad digital literacy – pracownia edukacji czytelniczej i medialnej dla młodych ludzi oraz seniorów: oferta e-prasy, gier planszowych, komiksów oraz przestrzeń dla swobodnego korzystania z Internetu oraz nowych technologii; nauka korzystania z czytników E-Ink, smartfonów, tabletów oraz nowoczesnego oprogramowania.
- Walka z e-wykluczeniem, wyrównywanie szans młodzieży, osób starszych oraz obcokrajowców poprzez zajęcia grupowe oraz tutoring 1×1 prowadzony przez wolontariuszy.
- Gaming i game development oraz gamifikacja – projektowanie gier, fabuł, tworzenie postaci, animacja, grafika, wspólne rozgrywki, projektowanie gier planszowych, gamifikowanie literatury pięknej na smartfonach jako nowoczesny sposób zachęcania do czytelnictwa.
- Rozwój branż kreatywnych – prototypowanie postaci z książek przy użyciu druku 3D, AR/VR, design, kodowanie.
Odbiorcy
Oferta Centrum stworzona została w myśl zasady all ages – all levels. Dedykowana jest dla:
- Bibliotekarzy bibliotek publicznych oraz szkolnych.
- Edukatorów z wrocławskich i dolnośląskich instytucji kultury.
- Nauczycieli i uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
- Seniorów,
- Dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem grup wykluczonych.
- Mieszkańców Wrocławia.
Ekologia i nowoczesność
Centrum Innowacji położone jest w przebudowanym Przejściu Świdnickim i stanowi pierwszą przestrzeń kultury i edukacji zlokalizowaną na bardzo ruchliwym trakcie komunikacyjnym będącą jednocześnie oazą zieleni i ekologii w centrum miasta, które walczy ze smogiem. Design wnętrza opiera się na sześciokątach, jednych z najdoskonalszych kształtów w przyrodzie, takich jak plastry miodu czy płatki śniegu. Sześciokąty tworzą półki, siedziska i ścianki. W tym samym kształcie zaplanowane zostały stoły, które dają szerokie możliwości kombinacji w aranżacji przestrzeni. Kolorystycznym akcentem jest zielony chrobotek reniferowy, który doskonale prezentuje się w sąsiedztwie surowego drewna, uspokaja oraz pobudza kreatywność tworząc idealne miejsce do pracy i relaksu. Posiada także pozytywny efekt akustyczny wyciszający pomieszczenie. Ten zielony akcent zapewni odprężenie i ukojenie w natłoku zadań i pracy.
Całość wnętrza (ponad 300 m2 powierzchni użytkowej) podzielona jest na pięć głównych stref:
- Strefa informacyjna – miejsce zarządzania Centrum.
- Strefa gier i zabaw – organizowanie turniejów gier planszowych oraz gier interaktywnych, prezentacja nowinek technologicznych.
- Strefa konferencyjna – wielofunkcyjne miejsce spotkań, wystaw, prezentacji, organizacji warsztatów w większym gronie.
- Strefa warsztatów – dedykowana edukacji małych grup: kursy, szkolenia komputerowe w mniejszym gronie.
- Strefa relaksu – e-czytelnia, gdzie można się zrelaksować, skorzystać z tabletów, e-czytników.