„Requiem ludowe” w wykonaniu Adama Struga i grupy Kwadrofonik zabrzmiało w Synagodze pod Białym Bocianem i było kolejnym artystycznym odkryciem 39. Przeglądu Piosenki Aktorskiej.
Bazą „Requiem ludowego”, jak podają programowe źródła organizatorów PPA, jest słynny „Śpiewnik pelpliński”. Zbiór wydany po raz pierwszy w 1871 r. zawierający tysiąc sto jeden polskich pieśni religijnych – niemal wszystkie, jakie w chwili publikacji znane i śpiewane były w trzech zaborach. Pieśni o Panu Jezusie. Pieśni o Marii Pannie. Pieśni o świętym Józefie, aniołach i opatrzności. Pieśni pokutne, za zmarłych, pogrzebowe i o marnościach tego świata. I wreszcie – pieśni o śmierci, sądzie ostatecznym, wieczności, niebie, czyśćcu i piekle.
I właśnie po te ostatnie sięgnęli muzycy z Kwadtrofonik wraz z Adamem Strugiem i przemówili do współczesnego słuchacza językiem przodków osiągając zdumiewający skutek. Dawne, proste i naiwne prawdy w ich wykonaniu zyskały wymiar ponadczasowych. Kołatki, dzwonki, fortepiany, przeróżne instrumenty perkusyjne, a nawet jarmarczny balonik, z którego spuszczano powietrze wzbogaciły słowa recytowane i wyśpiewywane surowym i ascetycznym głosem Adama Struga.
A dźwięk nieodbieranego telefonu długo rozbrzmiewający w finale requiem poruszył do głębi chyba wszystkich słuchaczy.
oprac. tekstu: Dorota Olearczyk
foto: Julian Olearczyk i Dorota Olearczyk