Koncert poprzedziła piękna uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej z nazwiskiem Artystki. Krótkie przemówienie wygłosił Andrzej Kosendiak, dyrektor generalny, dyrygent i pedagog.
Zaakcentował on bliskie związki Artystki z wielkimi polskimi kompozytorami: Lutosławskim i Pendereckim. Jak podkreśliła Anne-Sophie Mutter spotkanie z tymi wielkimi osobowościami muzycznymi odmieniło jej życie i wywarło ogromny wpływ na jej muzyczną drogę. Artystka podkreśliła, że Penderecki wniósł wiele piękna do świata muzyków i słuchaczy. A bogactwo jego emocji i środków, jakimi je wyrażał w swoich kompozycjach, to dar dla ludzi. Warto dodać, że Krzysztof Penderecki napisał dla niej koncert.
Artystka rozpoczęła występ europejskim i polskim prawykonaniem skomponowanego dla niej przez Sebastiana Curriera krótkiego 12 minutowego dzieła. Powstało ono na bazie cytatów z utworów dziewiętnastowiecznych twórców: Beethovena, Schuberta, Mendelssohna i Brahmsa. Trzeba jednak przyznać, że brzmiało bardzo współcześnie i nowatorsko. Można było doszukać się i jazzowych klimatów. Artystka w tak krótkim dziele pokazał cały swój kunszt; obok nowoczesnych, mocnych wręcz jazzowych brzmień, zawarła także przepiękne, chwytające za serce, klasyczne motywy.
W kolejnej części koncertu, wrocławska publiczność wysłuchała „Geister Trio” Ludwiga van Beethovena. A po przerwie „Trzy romanse na skrzypce i fortepian” Clary Schumann. Anne-Sophie Mutter zakończyła koncert III Sonatą skrzypcową d-moll Johannesa Brahmsa.
Anne Sophie Mutter po raz kolejny zachwyciła wrocławską publiczność. Brawa na stojąco zaowocowały trzema bisami. Pierwszy z nich to Taniec węgierski Brahmsa. Zagrany żywiołowo, dynamicznie i radośnie.
Słowa uznania i wielkie brawa należą się także członkom jej tria; pianiście Lambertowi Orkisowi i wiolonczeliście Maximilianowi Hornungowi.
Wrocław, 2023.05.16
Narodowe Forum Muzyki
tekst i zdjęcia z odsłonięcia tablicy pamiątkowej: Krystyna Kubacka-Góral
Zdjęcie z koncertu: Karol Sokołowski, Archiwum NFM