Gala 44. PPA w pierwszy weekend festiwalu to zmiana, która wielu stałych bywalców Przeglądu mogła zaskoczyć. PPA zbudował swoją markę na dziwieniu się światem („Kiedy się dziwić przestanę/ Będzie po mnie”- jak napisał Jonasz Kofta) stawianiu pytań, reinterpretacji wartości i norm… Zawsze wzbudzał twórczy ferment, a w tym roku buzuje wyjątkowo malowniczo, ekologicznie i współcześnie.
Już przy wejściu do Capitolu można kupić kubki, breloki, przypinki, magnesy i szklane butelki. Są także koszulki i plakaty z charakterystycznym, wymyślonym przez Damiana Styrnę motywem oraz torby, które uszyte zostały z materiałów reklamowych z poprzednich festiwali. Jedyne takie i w duchu zero waste! – zapewniają organizatorzy.
Z takim zaopatrzeniem łatwiej znosi się trudy czekania na kolejny przegląd lub na kolejne wydarzenie, bo przed nami jeszcze wiele koncertów i spektakli. Popijanie ulubionego napoju w kubku z tukanem lub w szklanej butelce może przysłużyć się do reanimacji najpiękniejszych wspomnień.
W tym roku – zgodnie z tekstem nieoficjalnego hymnu Przeglądu Piosenki Aktorskiej – twórcy PPA pamiętają nie tylko o ogrodach, ale i wszelkich aspektach związanych z szacunkiem dla planety. W festiwalowe niedziele – 17 i 24 marca, na Podwórku Capitolu będzie można spotkać się z Ekostrażą, organizacją, która od wielu lat skutecznie pomaga zwierzętom.
Eko PPA w sobotę, 16 marca, zaprosił widzów na galę. „Człowiek z papieru. Antyopera na kredyt” to spektakl w reżyserii Jakuba Skrzywanka zrealizowany w koprodukcji z Teatrem Powszechnym w Warszawie. Bohaterami historii są ludzie przytłoczeni problemami mieszkaniowymi, kredytem, czy brakiem perspektyw na kupienie małej kawalerki. Ich problemy urastają do rangi dramatów rodzinnych, społecznych, politycznych. Temat ważny i aktualny podawany jest w formie fragmentów reportażu rozgrywanego na scenie, rozmowy, musicalu, opery… Wielość konwencji i chwilowość pozostawania w niej bohaterów dramatycznych historii rozczłonkowuje spektakl na krótkie groteskowe, komiczne, tragiczne, realistyczne i brutalne epizody. Jest taniec, śpiew, bezpośrednie zwroty do widzów, ale nie ma metafory. A może ja jej nie znalazłam. Realizm ulicy i tabloidów ich fragmentaryczność, rozegranie, skrótowość, rewolucyjność może zmęczyć.
Za to niezawodny jest Ralph Kaminski zajmujący się deweloperką i nawołujący do zakupu domu u Rafała. Ralph Kamiński w swoich songach, w duecie z Julią Wieniawą, podwieszany nad sceną i Cezi Studniak jako dyrektor nawołujący do zapłacenia za spektakl gwiazdom występującym w widowisku- wywołują największe owacje. Song „Biedy mamy już dość” brzmi musicalowo i pozytywnie, finałowy monolog o kryzysie mieszkaniowym (z nawiązaniem do Ikonowicza) – tragicznie i realistycznie. Może trochę kasy sypną ludzie z mafii, żeby ocieplić wizerunek; trzeba się sprzedać; żegnamy i na wojnę czekamy – słyszymy z ust bohaterów historii. Dobrze wypada także Ewa Skibińska jako entuzjastka poezji śpiewanej. Niektóre wielogłosowe arie brawurowo zapowiadają tragiczne wydarzenia- samobójstwo „frankowicza”.
Festiwalowa Gala porusza ważny temat ekonomicznego wykluczenia. Twórcy odwołują się do dwóch kanonicznych tekstów kultury o niesprawiedliwości społecznej – „Opery za trzy grosze” Bertolta Brechta i „Człowieka z marmuru” Andrzeja Wajdy i pytają – co dziś stałoby się z Agnieszką, dla której prawda i sprawiedliwość były najważniejsze? Czy dalej walczyłaby o wykluczonych, czy korzystałaby z tego, co przyniosła jej transformacja?
Bohaterowie tegorocznej Gali poruszają struny emocji do granicy bólu. Przypominają, że człowieka z papieru łatwo zwiewa wiatr i podpala ogień, żeby popłynąć dłużej i utrzymać się na wodzie musi złożyć się w łódkę, na nowo pozgniatać swój papierowy korpus. Na to nie zawsze jest gotowy.
Oprac. dj ole
Gala: „Człowiek z papieru. Antyopera na kredyt”
koncepcja, research, libretto i reżyseria: Jakub Skrzywanek
research, libretto i dramaturgia: Piotr Grzymisławski
muzyka: Karol Nepelski
teksty songów: Jaś Kapela
choreografia: Agnieszka Kryst
scenografia i światło: Agata Skwarczyńska
kostiumy: Tomasz Armada
video: Artur Sienicki
przygotowanie wokalne: Anna Serafińska
asystentka reżysera, inspicjentka: Sylwia Mączarowska/Bazhena Shamovich
W Gali występują aktorki i aktorzy Teatru Powszechnego: Karolina Adamczyk, Klara Bielawka, Anna Ilczuk, Ewa Skibińska, Arkadiusz Brykalski, Andrzej Kłak, Olga Rusin (gościnnie), Michał Czachor, Oskar Stoczyński oraz-tylko podczas PPA: Ralph Kaminski, Julia Wieniawa i Cezary Studniak.
Muzycy: Rafał Dutkiewicz – perkusja, Jan Wierzbicki – bass/kontrabas, Mateusz Szemraj – gitara/banjo, Michał Rduch – skrzypce, Paulina Atmańska – piano/synth, Adam Bławicki – sax / klarnet