Najbardziej znane prace Magdaleny Abakanowicz ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu Tłum i Klatka pokazywane będą czasowo w drezdeńskim Albertinum. Natomomiast we wrocławskim Pawilonie Czterech Kopuł – Muzeum Sztuki Współczesnej widzowie będą mieli okazję obejrzeć instalację Günthera Ueckera.
Byli równolatkami, rocznik 1930. Magdalena Abakanowicz niestety już nie żyje († 2017), Günther Uecker w marcu 2020 roku skończył 90 lat.Twórczość obojga dotyka istotnych i egzystencjalnie ważnych tematów. Kwestia kondycji i pozycji człowieka w obecnym świecie – od lat 80. XX w. pozostająca w centrum uwagi artystów tego pokolenia – jest aktualna dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek.
Grupa Tłum składająca się z 26 postaci stworzonych przez Magdalenę Abakanowicz w przeciągu lat 1986–1994 należy obok Abakanów do najbardziej rozpoznawalnych prac artystki znajdujących się w zbiorach wrocławskiego muzeum. Figura człowieka jest stale powtarzającym się wątkiem w jej twórczości, a motyw grupy zunifikowanych bezgłowych – i przez to pozbawionych autonomii, czyli twarzy – sylwetek otwiera szerokie pole możliwych interpretacji. Postacie te mogą reprezentować każdego człowieka z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Figury powielone i ustawione w milczący, ale kroczący przed siebie tłum mogą stać się symbolem zarówno protestu i siły niszczącej, jak również niemocy skazanej na zniszczenie. Wymownym komentarzem do Tłumu jest druga prezentowana praca artystki – Klatka, ukazująca bezgłową figurę uwięzionego.
Zniewolenie człowieka, jego udręczenie, uwikłanie oraz niemoc w obliczu przemocy, lecz również jego siła niszczenia są także tematami podejmowanymi przez Günthera Ueckera.
Pokazywana w Pawilonie Czterech Kopuł praca Młyn do piasku (Sandmühle)jest jednym z wczesnych dzieł artysty, do której Uecker od 1966 r. ciągle na nowo powraca. Monotonnie kręcący się młyn nawiązuje do chodzenia w jarzmie zwierząt i ludzi, którzy godzinami w nim zamknięci napędzali młyny albo żurawie. Pracę artysty można interpretować także jako wyraz solidarności Ueckera z wykorzystywanym czy ponad normy eksploatowanym stworzeniem.
Obie wystawy, prezentowane równolegle w Dreźnie i we Wrocławiu, opatrzone zostały wspólnym tytułem C Z A S N A S Z — U N S E R E Z E I T — O U R T I M E. Obu towarzyszy rozbudowany program edukacyjny.
Kuratorki: Iwona Dorota Bigos, Konstanze Rudert
Data:
niedziela, 25.10.2020 - niedziela, 24.01.2021
Godzina 10:00
Wykonawca / Organizator:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Staatlichen Kustsammlungen Dresden, Instytut Adama Mickiewicza
Lokalizacja:
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
ul. Wystawowa 1
51-618 Wrocław
Bilety:
Cena od - 10 PLN