Kolekcja dzieł sztuki to coś więcej, niż zbiór obiektów artystycznych.
To również zapis pasji, potrzeby obcowania ze sztuką, a także obraz kondycji otaczającego nas świata. Świata, widzianego z perspektywy jednostki, bacznie obserwowanego przez wprawne oko artysty i przetworzonego przez właściwy tylko jemu język wizualny.
To fascynuje.
Zachodzące w 2 poł. XX w. w Europie i Ameryce zmiany społeczne, gospodarcze i polityczne, w wyraźny sposób odcisnęły się na postawach i życiorysach ówczesnych artystów, jak również wpłynęły na tworzoną przez nich sztukę. Rodzące się nowe nurty, poszukiwanie oryginalnych języków artystycznego wyrazu, powroty i kontry do zastanych porządków, zaowocowały powstaniem zupełnie nowych stylistyk, jak również zachwianiem niepodzielnie trwającego prymu sztuki europejskiej i w rezultacie triumfu sztuki amerykańskiej na arenie międzynarodowej. Wystawa Die Sammlung___ jest symboliczną opowieścią o tych zmianach.
W ramach wystawy, w przestrzeniach OP ENHEIM, będzie można zobaczyć m.in. utrzymane w duchu combine painting obrazy Roberta Rauchenberga czy odnoszące się do środowiska Neue Wilde, skupionego wokół Galerii przy Moritzplatz prace Reinera Fettinga, a także Berndta Koberlinga. Rehabilitacja wątków wojennych poruszona zostanie w pracach Anselma Kiefera i Wima Wendersa, podczas gdy o poszukiwaniu siebie i nowego sposobu wyrażania się w powojennej Polsce i Europie, opowiedzą obrazy Teresy Pągowskiej, Rajmunda Ziemskiego i Romana Opałki. Nie zabraknie też wątków współczesnych (Wilhelm Sasnal, Rafał Bujnowski, Ina Gerken) czy sztuki kobiecej (Marie-jo Lafointaine, Claudia Hart).
Nie znajdziemy tu więc muzealnej narracji, a stosunkowo swobodną wędrówkę, której kierunek wyznaczany jest poprzez pojedyncze prace-symbole, wskazujące na istotne z punktu widzenia historii sztuki wydarzenia czy momenty zwrotne. Narracja ekspozycji podąża za kształtem oraz zawartością zbiorów ABIS i OP ENHEIM, które w przeważającej większości składają się ze sztuki niemieckiej, polskiej i amerykańskiej, mając jednak istotne uzupełnienia o dzieła angielskie, włoskie i belgijskie. Zbiór ABIS powstał w latach 1980-2016 i jest grupą obiektów artystycznych, które zostały wyodrębnione z wyjątkowej pod wieloma względami kolekcji Dr Ericha Marxa (Sammlung Marx), stanowiącej stały trzon zbiorów znajdujących się w jednym z bardziej uznanych muzeów sztuki współczesnej w Europie – Hamburger Bahnhof w Berlinie. Teraz, zbiory ABIS, uzupełnione o prace z kolekcji OP ENHEIM, otwierają dla siebie nowy rozdział.
Artyści:
Assig / Bujnowski / Fetting / Gerken / Gaskell / Hart / Kiefer / Koberling / Lafontaine / Opałka / Pągowska / Rauschenberg / Rogalski / Sasnal / Wenders / Wróblewski / Ziemski
Kuratorka: Kama Wróbel
OP ENHEIM/ABIS
Zbiór ABIS powstał w latach 1980-2016 i jest grupą obiektów, które zostały wyodrębnione z Kolekcji Dr Ericha Marxa (Sammlung Marx), stanowiącej podstawę zbiorów znajdujących się w jednym z bardziej uznanych muzeów sztuki współczesnej w Europie – Hamburger Bahnhof w Berlinie. Zawiera blisko 140 dzieł sztuki światowego formatu, które powstały w latach 50.– 90. XX wieku oraz początku wieku XXI. W przeważającej ilości są to obiekty pochodzące z Niemiec (m.in.Martin Assig, Georg Baselitz, Tim Eitel, Reiner Fetting, Eberhardt Havekost, Anselm Kiefer, Wim Wenders), z uzupełnieniami sztuki amerykańskiej (m.in. Hans Hoffmann, Robert Rauschenberg, Julian Schnabel), włoskiej Transavanguardia i Nuova Scuola Romana (m.in. Cucci, Bruno Ceccobelli, Ernesto Tatafiore), a także interesującej reprezentacji sztuki polskiej (m.in. Rafał Bujnowski, Zbigniew Rogalski, Wilhelm Sasnal). W zbiorze ABIS obecny jest również zespół sztuki kobiecej, w tym klasyczne pozycje artystek takich, jak Marie-Jo Lafontaine, Fiona Rae, Claudia Hart.
Dzieła ze zbiorów ABIS prezentowane są na stałe w American Academy w Berlinie, a także współpracują ze światowymi instytucjami kultury, jak również z wrocławskim Domem dla Kultury OP ENHEIM, którego działalność została zainicjowana w październiku 2018 roku, kuratorowaną przez Andę Rottenberg, wystawą Mirosława Bałki pt. 1/1/1/1/1. Od tego też czasu OP ENHEIM buduje swoją własną kolekcję, w której znajdują się prace eksponowane podczas wystaw czasowych, jak również obiekty artystyczne autorstwa twórców prezentujących wyróżniające się, interesujące postawy. W kolekcji OP ENHEIM znajdują się prace (m.in. Mirosława Bałki, Huberta Czerepoka, Jarosława Kozłowskiego, Bermdta Koberlinga, Dominika Lejmana czy Iny Gerken).
Data:
sobota, 12.10.2019 - wtorek, 31.12.2019
Godzina 14:00
wernisaż: 11.10.2019 19:00
Wykonawca / Organizator:
OP ENHEIM/ABIS
Lokalizacja:
OP ENHEIM
Plac Solny 4
50-060 Wrocław
Bilety:
Cena od - 2 PLN
Cena do - 5 PLN