Już w piątek, Wielki Piątek, kolejna premiera Opery Wrocławskiej, o g. 15 i o g. 20 będzie można oglądnąć i wysłuchać oratorium Pawła Łukaszewskiego „Via crucis”. Trzy godziny przed premierą realizatorzy spotkali się z dziennikarzami w Salonie cesarskim i opowiedzieli o niecodziennym widowisku. Na spotkaniu obecni byli: dyrektor Opery Wrocławskiej Marcin Nałęcz-Niesiołowski, reżyser spektaklu Tomasz Man, a także kompozytor Paweł Łukaszewski. Retransmisja spektaklu z Opery Wrocławskiej będzie dziś, 30 marca, w TVP Kultura o g. 21.20.
Kompozytor- Paweł Łukaszewski, wyjawił, że muzyka sakralna stanowi centrum jego zainteresowań od wielu lat. Forma oratorium jest starannie opracowana i zastosowana celowo. Stanowi także drogę poszukiwania Boga, ma wymiar metafizyczny.
Tomasz Man- reżyser, zapowiada, że oratorium dramaturgicznie jest czytelne i składa się z piętnastu stacji. Wybrał takie środki, które wydały mu się odpowiednie do treści, wprowadził na scenę drewnianą figurę Chrystusa.
Trzy Marie będą prowadziły i poruszały dużą figurą Jezusa. Znakomitym lalkarkom – Anecie Głuch (dziekan wydziału Lalkarskiego) i Ewelinie Ciszewskiej (wykładowczyni) towarzyszyć będzie studentka Tomasza Mana – Adrianna Maliszewska.
Muzyka „Via crucis” jest bardzo emocjonalna, łączy to co nowe z tradycyjnym, mówił maestro Nałęcz- Niesiołowski. Połączenie sceniczności z warstwą orkiestrową i chóralną stawia duże wymagania i domaga się znalezienia proporcji.
„Via crucis” będzie można także zobaczyć i usłyszeć w sobotę i niedzielę w Operze Wrocławskiej.
Scenografię do „Drogi krzyżowej” przygotowuje Anetta Piekarska-Man, projekcje multimedialne Zuzanna Piekarska, choreografię Artur Dobrzański. Orkiestrę poprowadzi Marcin Nałęcz-Niesiołowski.
„Droga krzyżowa” współczesnego polskiego kompozytora, Pawła Łukaszewskiego, to pozycja wzbogacająca okres duchowych przygotowań do świąt wielkanocnych. Oratorium skomponowane zgodnie z układem stacji drogi krzyżowej w każdej części kontempluje muzycznie jedną ze scen ostatniej drogi Jezusa Chrystusa. Refleksyjny charakter dzieła pozwala na zanurzenie się w tajemnicy śmierci i zmartwychwstania, grzechu i odkupienia.
Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości.
oprac. i foto: Dorota Olearczyk