Ostatnim akcentem 45. edycji Przeglądu Piosenki Aktorskiej był panel dyskusyjny okraszony piosenkami, z musicali wystawianymi na scenach polskich teatrów, śpiewanymi na żywo.
Spotkanie prowadzili Katarzyna Janowska i Konrad Imiela. W rozmowie na temat po co śpiewać w teatrze i pokazie utworów wzięli udział: Angelika Cegielska, Marcin Czarnik, Krzysztof Głuchowski , Marta Górnicka, Agnieszka Kwietniewska, ŁONA (Adam Zieliński), Jan Jurkowski, Jan Klata, Zuzanna Skolias-Pakuła, Magdalena Śniadecka, Piotr Tuleja, Emose Uhunmwangho, Klaudia Waszak, Filip Zaręba, zespół aktorski Teatru Szaniawskiego z Wałbrzycha.
Nie było to pierwsze w historii Festiwalu spotkanie dyskusyjne. Kilka lat temu, w ramach 38. PPA, odbył się w Capitolu znakomicie przyjęty przez publiczność, panel dyskusyjny pod tytułem „Siła piosenki”. W tym roku organizatorzy zaproponowali podobną formułę. Postawili pytania o miejsce piosenki w dramaturgii spektaklu, o miejsce spektakli muzycznych i musicali w repertuarach teatrów.
Dlaczego twórcy wielu form teatralnych, niekoniecznie z gruntu muzycznych, coraz chętniej sięgają po piosenki, które stają się silnymi elementami dramaturgii ich dzieł? Dlaczego coraz więcej teatrów chce mieć w swoim repertuarze musical, a przynajmniej spektakl z piosenkami?
Jednym z najpopularniejszych spektakli ostatnich lat okazał się musical stworzony przez dwa teatry dramatyczne, czyli „1989”. Jakie są przyczyny takiej popularności śpiewania w teatrze? Czy taki stan rzeczy ma wpływ na edukację teatralną? Co daje spektaklowi piosenka? Co daje treści spektaklu jego musicalowa forma? Na te i inne pytania paneliści szukali odpowiedzi u wybitnych znawców tematu, gości reprezentujących różne spojrzenia na śpiewanie w teatrze. I choć jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: Po co śpiewać w teatrze? – nie otrzymaliśmy (nota bene nikt nie wierzył w jej znalezienie) to spotkanie okazało się ciekawą formą spotkania z piosenką, widzami i artystami. Dyskusja przeplatana była śpiewanymi na żywo piosenkami, które wykonywane są na co dzień w repertuarowych spektaklach polskich teatrów. Mimochodem stały się one doskonałą promocją tychże musicali.
Na zakończenie blisko dwugodzinnego spotkania prowadzący zaprosili na 46. Przegląd Piosenki Aktorskiej. Dla niektórych widzów rozpoczęło się odliczanie do rozpoczęcia kolejnej edycji festiwalu. Okazało się, że na widowni Teatru Muzycznego Capitol siedziały osoby, dla których PPA jest najważniejszym wydarzeniem w kulturalnym kalendarzu Wrocławia.
Oprac. i fot. Do