Z okazji obchodów Roku Różewicza we Wrocławiu oraz urodzin mistrza, Centrum Kultury Agora zaprosiło na wyjątkowy koncert Karoliny Cichej, która przełożyła poezję pisarza na języki muzyki. Nietuzinkowa płyta „Do ludożerców”, której zawartość zaprezentowała na scenie Karolina Cicha z zespołem, była efektem pracy piosenkarki i literaturoznawczyni nad materiałem poetycko-muzycznym pod okiem samego Tadeusza Różewicza.
Karolina Cicha, wczytując się w poezję Tadeusza Różewicza, pracowała nad muzyką do jego tekstów przez kilka miesięcy. Kolejnych kilka miesięcy potrzebował mistrz, by udzielić zgody na dopisanie do nich muzyki. To przyzwolenie zaowocowało nie tylko ciekawym materiałem koncertowym, ale też wydaniem płyty pt. „Do ludożerców”. Karolina Cicha jako kompozytorka, wokalistka, multiinstrumentalistka, z zawodu – literaturoznawczyni – doskonale poradziła sobie z trudną materią współczesnej poezji dodając do niej trochę reggae, punkrocka, hip-hopu.
Wiersze Różewicza sugerują mocną stylistykę brzmieniową. Jej połamanie wynika z samej struktury tekstów: niespokojnych, porozrywanych na fragmenty. W koncercie „Do ludożerców” było miejsce zarówno na harmonię, jak i na groteskę. Tadeusz Różewicz, którego pokazuje Karolina Cicha to poeta ponowoczesny, apokaliptyczno-komiczny, ironiczny i liryczny.
To, co robi multiinstrumentalista na scenie jest esencją muzycznych różnorodności. Ciekawie łączy improwizowane frazy muzyczne ze śpiewanymi, wykrzykiwanymi, szeptanymi słowami wierszy i poematów poety. Zespół znakomicie odczytuje potrzeby wokalistki. Włącza się do partii wokalnych i buduje przestrzeń muzyczną wariacjami na perkusji, gitarach, kontrabasie. Karolina Cicha grała na instrumentach klawiszowych, akordeonie, przetwarza dźwięki elektronicznie z wyczuciem smaku i stylu.
CK Agora uczciła 100 rocznicę urodzin Tadeusza Różewicza w stylu doskonale korespondującym ze stylistyką i formą pisarstwa mistrza słowa. Karolina Cicha z zespołem dała popis wyczucia formy i stylu.
oprac.d.o.