Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki 44. Przeglądu Piosenki Aktorskiej składał się z dwóch części . W jednej usłyszeliśmy występy finalistów, a w drugiej znane przeboje lat dziewięćdziesiątych. Koncert prowadzili Maciej Maciejewski i Mikołaj Woubishet.
Wysoki poziom uczestników konkursu wzbudził uznanie publiczności, która w przerwie podejmowała decyzję, komu przyznać Tukana Publiczności. Finaliści byli przekonywujący, różnorodni, ciekawi muzycznie i interpretacyjnie. Trudno było wyłonić bezapelacyjnego faworyta. Różnorodność na wysokim poziomie nie sprzyjała prostym wyborom, ale raczej prowadziła do twórczej konfrontacji, spotkania w rozmowie, w której dobrze byłoby, żebyśmy potrafili się zgodzić. Wynik tegorocznego konkursu zdaje się być wynikiem pięknej sztuki pogodzenia fermentu wielości i różnorodności.
Jury Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki w składzie: Katarzyna Szyngiera, Magda Miśka-Jackowska, Dorota Pomykała, Marcin Macuk, Mariusz Kiljan, zdecydowało, że Grand Prix – statuetkę Złotego Tukana oraz 25 tys. zł, otrzymał duet Hugo Tarres i Mateusz Tomaszewski. Nagrodę wręczył Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. Jury tak uzasadniło swój wybór: „Za radość bycia na scenie, lekkość, nieprzewidywalność, muzykalność, szczerość. Zaskoczyło nas, że w dwóch osobach mieliśmy jedną kreację sceniczną i to, jak jesteście zakochani w śpiewaniu”.
Hugo Tarres i Mateusz Tomaszewski to studenci II roku Aktorstwa Teatralnego na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W finale KAIP zaśpiewali: „Szczęśliwej drogi już czas” (muzyka: Ryszard Rynkowski, słowa: Marek Skolarski) i „Hop szklankę piwa” (muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz, słowa: Stanisław Ignacy Witkiewicz).
Jury przyznało także:
Wyróżnienie I – Anastasiia Kohut z wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych, która zaśpiewała: „Lelyky” (muzyka: Swiatosław Wakarczuk, słowa: Okean Elzy) i „Samotny tata” (muzyka: Maria Peszek, Michał „Fox” Król),
Wyróżnienie II – Patryk Ołdziejewski z Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, który zaśpiewał: „Alkoholista” (muzyka: Patryk Ołdziejewski, słowa: Stanisław Ignacy Witkiewicz),
Wyróżnienie III: Antonina Kozakoszczak z Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, która zaśpiewała: „Już cię nie kocham” (muzyka: Aleksander Bem, słowa: Wojciech Młynarski) i „Ostatnia niedziela” (muzyka: Jerzy Petersburski, słowa: Zenon Fierwald),
Wyróżnienie IV: Magdalena Sękiewicz, studentka aktorstwa w PWSFTviT w Łodzi, która zaśpiewała: „Modlitwa/Piroman” (muzyka: Tadeusz Nalepa/The Tiger Lillies, słowa: Bogdan Loebl/The Tiger Lillies) i „Surabaya-Johnny” (muzyka: Kurt Weil, słowa: Bertolt Brecht).
Tukana Dziennikarzy otrzymała Dominika Kozłowska: „Za odwagę i prawdę, za gejzer emocji i otwarcie nam oczu, za przekroczenie naszych wyobrażeń o tym, czym jest aktorska interpretacja piosenki. Prawda i odwaga to wartości nadrzędne w pracy dziennikarzy.” Nagrodę wręczyła dziennikarka Teresa Drozda. Dominika Kozłowska ze Szkoły Artystycznej ROE we Wrocławiu, zinterpretowała piosenki: „Song o ciszy” (muzyka: Andrzej Zarycki, słowa: Jonasz Kofta) i „Dziwny jest ten świat” (muzyka i słowa: Czesław Niemen).
Nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej – 10 tysięcy złotych, trafiła do Magdaleny Sękiewicz, za piosenkę „Modlitwa/Piroman”. Nagrodę wręczył Rafał Bryndal, autor tekstów, dziennikarz, członek Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Tukana Publiczności, nagrodę widzów obecnych na Koncercie Finałowym, otrzymała Magdalena Sękiewicz. Statuetkę wręczyła Karolina Skrzypska.
Nagroda Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica – 4 tysiące złotych oraz zaproszenie do udziału w kolejnej edycji festiwalu Rock & Chanson w Kolonii, trafiła do Magdaleny Sękiewicz. Nagrodę wręczył prezes Towarzystwa, Zbigniew Kossak von Glowczewski.
Nagrodę Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu – sesję nagraniową w Studiu Nagrań, przyznano Ewie Szlempo-Kruszyńskiej, aktorce Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, która zaśpiewała: „Nie chcę więcej” (muzyka: Włodzimierz Korcz, słowa: Dariusz Rogalski) i „Kto tam u ciebie jest” (muzyka: Jerzy Satanowski, słowa: Agnieszka osiecka).Nagrodę wręczył dyrektor Muzeum, Jarosław Wasik.
Nagrodę specjalną Radia RAM im. Moniki Jaworskiej – statuetkę w kształcie pantofla na wysokim obcasie oraz Tour de RAM (udział w wybranych programach i podcastach Radia RAM) – otrzymała Julia Mika, studentka V roku aktorstwa w PWSFTviT w Łodzi, która zaśpiewała: „Padła, czy powstanie” (muzyka i słowa: Łona, Julia Mika, Piotr Bolanowski, Stanisław Aleksandrowicz, Michał Pruszkowski) i „Sto lat” (muzyka: Marcin Szumal, słowa: Julia Mika). Statuetkę wręczył szef Radia RAM, Jan Pelczar.
Nagroda Fundacji Media i Sztuka o wartości do 5.000 zł brutto z przeznaczeniem na działania promocyjne w mediach laureatki/laureata otrzymała Julia Mika. Nagrodę wręczył prezes fundacji, Jarosław Perduta.
Jury Nurtu Off w składzie: Aleksandra Gronowska, Adam Karol Drozdowski i Marcin Liber, przyznało nagrody:
Nagroda główna Nurtu Off- Tukan Off w wysokości 6000 PLN dla spektaklu „Niesamowita Słowiańszczyzna”: „Za czystość teatralnej formy, za odważne osobiste podejście do tematów budzących kontrowersje, za umiejętność dialogowania z widzem na rzecz budowania połączeń, a nie podziałów.” Nagrodę wręczył Grzegorz Dzik, prezes Impel Group.
Nagroda II Off w wysokości 2000 PLN dla spektaklu „Very Sad”: „ Za oryginalną formę fraszki performatywnej i bezkompromisową szczerość osobistej opowieści o przemijaniu.”
Nagroda III Off w wysokości 1000 PLN dla spektaklu „Dzień Dziecka”: „Za odwagę i humor budujące w teatrze przestrzeń takiej szczerości, która może przełamywać emocjonalne deficyty.”
Wyróżnienie Off w wysokości 500 PLN dla spektaklu „Opowieści serca”: „Za najwyższą jakość muzycznej kompozycji i poszukiwanie awangardowej formuły protest songów.”
Wyróżnienie Off w wysokości 500 PLN dla spektaklu „Mity i baśnie ludzkie”: „Za podjęcie twórczego humanistycznego dialogu ze sztuczną inteligencją i badawczą konsekwencją.”
Nagroda Tukan Off Publiczności została przyznana spektaklowi „Dom Bernardy Alby”.
Kapituła im. Aleksandra Bardiniego przyznała Nagrodę – Dyplom Mistrzowski i statuetkę Tukana Kapituły – Ewie Konstancji Bułhak. Nagrodę przekazali przedstawiciele Kapituły: Konrad Imiela i Bartosz Porczyk. Dyplom Mistrzowski jest dziełem Michała Hrisulidisa.
Autorami statuetek Tukanów są Joanna Hrisulidu (projekt) i Dawid Bartoń (wykonanie).
W części wieczoru zatytułowanej „Top wszechczasów, czyli w poszukiwaniu orlego cienia” bawiliśmy się przy kompilacji przebojów lat dziewięćdziesiątych w wykonaniu znakomitych artystów piosenki. W tej części koncertu finałowego wystąpiły: Katarzyna Pietruska, Rafał Derkacz, Krzysztof Suszek, Filip Niżyński, Emose Uhunmwangho, Justyna Wasilewska, Sambor Dudziński i Michał Szpak.
Byliśmy świadkami zabawnej rekonstrukcji „Orła cienia” i dyskoteki z lat 90. Z „Dziewczyną szamana” z cienia wyłonił się Michał Szpak. Znakomite kreacje stworzyli Emose Uhunmwangho i Sambor Dudziński. Zjawiskowo zabrzmiał w ich wykonaniu utwór „Nie ma, nie ma ciebie”. Były także pląsy z publicznością. Na scenie pojawił się Marek Niedźwiedzki w lalkowej formie i olbrzymie marionety Edyty Bartosiewicz, Kasi Kowalskiej i Kasi Nosowskiej.
Artyści zostawili nas z dużą dawką nadziei – „Moja i twoja nadzieja” Edyty Bartosiewicz wybrzmiała na finał. Pozytywna energia udzieliła się widzom 44. PPA.
Oprac. dj ole