10 stycznia, już po raz szósty, Wrocławskie Towarzystwo Gitarowe zorganizowało koncert pamięci Jaremy Klicha. Ten gitarzysta klasyczny, pedagog, współzałożyciel Wrocławskiego Towarzystwa Gitarowego, człowiek wielu talentów, zmarł przedwcześnie pokonany przez nowotwór.
Jaremę wspominali uczniowie, znajomi, przyjaciele i najbliżsi. Profesor Piotr Zaleski wyjawił, że Jarema nie lubił emocji związanych z rywalizacją, dlatego unikał konkursów muzycznych. Kiedy został nauczycielem gitary zawsze szukał pozytywnych aspektów występu dyplomowego ucznia swojego lub kolegi. W terminologii muzycznej pozostawał zawsze grazioso.
I takiego też pamiętam Jaremę z lekcji. Miłego, ujmującego, dowcipnego, opowiadającego o metafizyce poprzeczki z wdziękiem i talentem pedagogicznym. Miał duże poczucie humoru i dystans do siebie. Potem była Krzyżowa i Letni Kurs Gitary, o którym wspomniał podczas koncertu Jakub Niedoborek.
Czułe i zabawne opowieści przeplatane były minirecitalami. W różnych gatunkach muzycznych zaprezentowali się: Adam i Marek Mikulscy, Remigiusz Szuman, Pełech & Horna Duo, ProFlamenco Trio z tancerką Anną Mendak oraz Piotr Restecki. Usłyszeliśmy gitarę klasyczną w różnorodnym repertuarze, piosenkę autorską, flamenco, smooth jazz i fingerstyle. Ta mieszanka stylów miała wspólny mianownik –była nim gitara oraz postać Jaremy Klicha, którego archiwalne fotografie wyświetlano podczas przerwy nad sceną Sali Gotyckiej.
oprac. Dorota Olearczyk
foto: Julian Olearczyk i Dorota Olearczyk
Jarema Klich był człowiekiem wyjątkowym. Inteligentny, wrażliwy, z charakterystycznym poczuciem humoru i sercem na dłoni zjednywał sobie ludzi. Dlatego właśnie nie daje o sobie zapomnieć i każdego roku przyciąga przyjaciół, znajomych, uczniów, współpracowników, fanów, którzy chętnie spędzają wspólnie wieczór wypełniony feerią dźwięków i wspomnień.
Adam i Marek Mikulscy to bracia pochodzący z Wrocławia, absolwenci wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie gitary klasycznej Tadeusza Wybrańca. Oprócz koncertowania prowadzą działalność pedagogiczną, komponują, aranżują i akompaniują. Występy duetu charakteryzuje nieczęsta umiejętność łączenia muzyki klasycznej z repertuarem rozrywkowym, połączona z dużą dawką humoru, co zjednuje im rzesze fanów.
Remigiusz Szuman to były uczeń Jaremki, niewidomy gitarzysta pochodzący z Mosiny, gdzie zainicjował Ogólnopolski Festiwal Gitary „Bez barier”. Gitarzysta, wokalista, kompozytor i poeta – wielokrotnie nagradzany i wyróżniany na prestiżowych festiwalach i przeglądach piosenki autorskiej.
Pełech & Horna Duo to unikalny, bo jazzujący duet gitar klasycznych. Obaj muzycy są utytułowani i rozpoznawalni nie tylko na rodzimej scenie. Tworzą oryginalne aranżacje w stylu samby, bossa-nowy, tanga oraz smooth jazzu. W programie duetu znajdują się między innymi znane kompozycje Pata Metheny’ego, Ralpha Townera, Keitha Jarretta, Astora Piazzolli, czy Isaaca Albeniza i Francisco Tarregi, a nawet Bohemian Rhapsody zespołu Queen.
ProFLAMENCO Trio to zespół wykonujący muzykę flamenco, połączoną z wpływami jazzu oraz etno. W jego skład wchodzą gitarzyści: Mateusz Górecki, Rainer Maria Nero i Jakub Niedoborek. Są oni jednocześnie wykładowcami międzynarodowej szkoły gry na gitarze o nazwie „ProFLAMENCO”. Muzycy skupiają się głównie na prezentacji własnych kompozycji, a dodatkowo wykonują utwory czołowych przedstawicieli muzyki południowej Hiszpanii. Gitarzyści z poszanowaniem tradycji starają się odkrywać flamenco na nowo, poprzez wykorzystanie współczesnej harmonii oraz technik gry, licznych elementów improwizacji, czy użycie gitary elektrycznej. Zespołowi towarzyszyć będzie znakomita polska tancerka brzucha i flamenco Anna Mendak.
Piotr Restecki to prekursor fingerstyle’u w Polsce. Grywa na scenach polskich i międzynarodowych m.in. z takimi artystami, jak Tommy Emmanuel, Preston Reed czy Jon Gomm, prowadzi warsztaty fingerstyle, nagrywa dla radia i telewizji. Muzyka Restka oscyluje między bluesem, funkiem, jazzem, rockiem i folkiem, a jego styl wyróżnia śpiewna melodyka, bogata harmonia, przestrzenny dźwięk, ciekawa rytmika, a przede wszystkim kompozycja utworów, w której muzyk buduje napięcie i wciąga słuchacza [podajemy za organizatorami].