Powstało wtedy 44 fotografii czarno-białych i barwnych oraz około 50 reprodukcji tzw. monideł, czyli ręcznie podkolorowanych lub preparowanych na bazie fotografii portretów o tematyce ślubnej, wojskowej czy komunijnej.
Projekt prowadzony był przez autorkę dwutorowo: z jednej strony reprodukowała tradycyjne monidła znajdujące się w prywatnych kolekcjach, równolegle nagrywając wypowiedzi osób występujących na portretach lub też ich bliskich, z drugiej strony fotografowała tę samą osobę, trzymającą portret lub ustawioną w jego pobliżu.
Wystawa ukazuje kontrast pomiędzy wyidealizowanymi wizerunkami osób przedstawianych na monidłach a meandrami niedoskonałości życia człowieka.
Celem artystki było ocalenie jednostkowych ludzkich istnień od zapomnienia, ale także ratowanie monideł od zniszczenia oraz przywrócenie im ważności i uwagi.
Tytułowe „Opowieści spoza obrazów” dopełniają fotografie – zarówno te o charakterze dokumentalnym, wykonane w konwencji „Zapisu socjologicznego” Zofii Rydet, w którym portretowani patrzą prosto w obiektyw, jak i spreparowane monidła, ujawniając historie życia.
„Najważniejszym bohaterem wystawy jest człowiek i jego opowieść” – podkreśla Dorota Jasnowska, kuratorka ekspozycji. Iwona Święch w katalogu wystawy „Monidło, kolejna próba rehabilitacji” napisała: „W przypadku fotografii chodzi o poświadczenie tego co było, co się zdarzyło. W przypadku monidła chodzi o odbudowanie, o przywrócenie tego czego nikt nie sfotografował”. Zebrane przez Ewę Martyniszyn wypowiedzi i wspomnienia bohaterów jej projektu, związane z historią i codziennością są niezwykle cennym źródłem etnograficznym, rodzajem osobliwych pamiątek o przeszłości i próbą ocalenia pamięci o jednostce.
Kuratorka wystawy: Dorota Jasnowska
Data:
sobota, 05.10.2019 - niedziela, 29.12.2019
Godzina 10:00
Wykonawca / Organizator:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Lokalizacja:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pl. Powstańców Warszawy 5
50-153 Wrocław
Bilety:
cena od - 10 PLN