Komunikat galerii:
W związku z dewastacją galerii SZEWSKA i akcją hejterską, której jesteśmy ofiarą oraz obawą przed eskalacją sytuacji, w której wystawa „Iron man” traktowana jest bezrefleksyjnie i jako narzędzie, postanowiliśmy na czas trwającej kampanii zdemontować zdjęcia z galerii SZEWSKA.
W naszym odczuciu rolą sztuki nie jest uczestniczenie w politycznych zagrywkach. Do dyskusji o sztuce i sztuce w przestrzeni publicznej z chęcią wrócimy po wyborach.
W związku z obawą o życie i zdrowie osób z Zespołu fundacji Art Transparent, postanowiliśmy do odwołania zamknąć nasze galerie.
Łączy ich perfekcjonizm w obrębie używanego przez nich medium i dbałość o jakość idei, którą wprowadzają do wspólnej społecznej przestrzeni.
Wystawa jest też pierwszym we Wrocławiu indywidualnym pokazem malarstwa Pawła Jacha – urodzonego w 1945 roku w Łodzi architekta wnętrz, malarza, pedagoga i działacza społecznego, od lat żyjącego i tworzącego w Wałbrzychu.
Malarstwo Jacha, skoncentrowane na tematyce figuratywnej, będące głównie studium sylwetek i aktów młodych mężczyzn wpisanych w futurystyczne i surrealizujące tła, wyróżnia biegłość warsztatowa. Obrazy olejne z najnowszych serii: „Multikulti” i „Hortus Conclusus” zgodnie z filozofią malarza z jednej strony są emanacją zachwytu nad pięknem kosmosu i ziemskiej przyrody oraz nad ludzkimi osiągnięciami, a z drugiej – wyrażają aprobatę dla naturyzmu, związków partnerskich, idei wolnej miłości i różnych tożsamości płciowych.
Obrazy te mogą być klasyfikowane jako sui generis, czyli osobliwe i jedyne w swoim rodzaju, a jednocześnie – z uwagi na ładunek zawierającego się w nich swoistego mistycyzmu – odgrywające rolę świeckich ikon. W odniesieniu do techniki wykorzystywanej przez malarza nasuwają się natomiast skojarzenia z cenioną przez stulecia na europejskich dworach malarską konwencją trompe-l’œil, w której zabawy optyczne i mimetyczne dają efekt złudzenia tak doskonałego, że do zweryfikowania iluzji konieczne staje się odwołanie do zmysłów innych niż wzrok. Zaskakujące, że mimo pełnego zaangażowania w swój artystyczny rozwój i rozmachu w budowaniu unikatowej koncepcji malarskiej figuracji Paweł Jach dotąd nie zaistniał na scenie wrocławskiej sztuki, zamiast tego funkcjonując na peryferiach lokalnych tendencji plastycznych ostatnich dekad.
Drugą część wystawy i jednocześnie jej domknięcie przynosi prezentacja rzeźby autorstwa Krystiana Trutha Czaplickiego. Artysta podejmuje temat struktur władzy, kwestionowania norm społecznych, a także wizualizuje bieżące niepokoje polityczne. Scalona z pacyfistycznym emblematem, masywna i dominująca sylweta półnagiego mężczyzny jest tu rodzajem satyry społecznej odnoszącej się do współczesnych wyobrażeń na temat człowieka XXI wieku.
Kuratorka: Anna Kołodziejczyk
Data:
piątek, 12.04.2024 - czwartek, 09.05.2024
Godzina 15:00
Wykonawca / Organizator:
Mieszkanie Gepperta
Lokalizacja:
Galeria Mieszkanie Gepperta – Fundacja Art Transparent
ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2 (wejście od podwórza)
50-069 Wrocław