Kto nie zna nazwiska Czyżykiewicz, ten niewiele wie o współczesnych mistrzach piosenki bardowskiej. Pieśniarz, gitarzysta, poeta i interpretator, który zachwycił niedościgłymi wykonaniami „Jednym szeptem”, „Bieg lat”, „Zanim będziesz u brzegu”( z Hanną Banaszak), czy „Giną ludzie” wydał nową płytę. „Piano” to krążek, przy którego harmonijnym brzmieniu można się zatracić.
Mirek Czyżykiewicz i Magdalena Czyżykiewicz w minimalistycznych aranżacjach prezentują szyk i klasę refleksyjnej głębi oraz ważnych sensów i treści. Artyści grają na dwóch gitarach (klasycznej Teryksa – Mirek oraz elektrycznej Gibsona – Magdalena). Wspólne opracowania muzyczne i recytatorskie dwunastu utworów dopełniają się wzajemnie i pozostają ze sobą w estetycznej harmonii, bliskości, kojącym przepływie.

„Piano” | nowa płyta Mirka i Magdaleny Czyżykiewicz
„Piano” to płyta, która powstała jako remedium na stan pandemii, jako rodzaj antidotum, dzięki któremu będzie można chociaż na krótką chwilę oderwać się od ponurej rzeczywistości, w poszukiwaniu innych bodźców i wrażeń- wyznają twórcy. Krążek sporo opowiada o uczuciach i emocjach, ma też swoją filozoficzną głębię. Dotyczy trudno wyrażanych stanów ducha, a wszystko to dzięki tekstom Jacka Bończyka „I znów mnie tylko pół”, „Piano” oraz „Ostatni Lot”, Grzegorza Tomczaka „Mówisz, że…” , Antoniego Murackiego „Droga do Emaus”, Grzegorza Walczaka „Dreszcz” i piosenki Piotra Bukartyka „PUK, PUK… (Orzech włoski)” oraz „Niedomówienia” Jonasza Kofty i „Pory” Zbigniewa Herberta.
Na płycie znajdziemy także dwa wiersze, recytowane przez Mirosława Czyżykiewicza i Magdalenę Czyżykiewicz, których autorami są Josif Brodski – „Do Uranii” oraz Marina Cwietajewa – „Próba zazdrości”.
Co ciekawe, artyści świetnie wybalansowali klasyczne brzmienie gitary Teryksa z elektrycznym Gibsonem, oferując słuchaczom przyjemną głębię muzyczną i sensowną sieć powiązań z refleksyjnym tekstem. W głosie Czyżykiewicza znajdujemy paletę barw i subtelnych emocji zapakowanych w dźwięczny szept i tłumiony wrzask. Aksamitny alt Magdaleny dobrze współbrzmi z Mirkowym stylem.
Płyta zyskuje po kolejnych przesłuchaniach. Powoli rozwija przed słuchaczem swoje walory muzyczne i tekstowe.
tekst: Dorota Olearczyk
Nagrania odbyły się w Studio Rewak pod czujnym uchem Andrzeja Rewaka.
Lista utworów:
1. Pora
2. I znów mnie tylko pół
3. Niedomówienie
4. Ostatni lot
5. Piano
6. Dreszcz
7. Mówisz, że…
8. Próba zazdrości
9. Naśladowanie Kafki
10. Puk, puk… (orzech włoski)
11. Droga do Emaus
12. Do Uranii