W drugiej połowie XX w. poeci, poetki i artystki i artyści wizualni z Europy Wschodniej podjęli próbę zmierzenia się ze zjawiskiem instrumentalizacji języka w komunikacji oraz dla celów polityczno-ideologicznych. Poprzez sytuacje performatywne z udziałem publiczności testowali różne formy wypowiedzi werbalnych, zwracali uwagę na możliwość kształtowania języka oraz jego materialny i medialny wymiar. Wystawa „Poezja i performans. Perspektywa wschodnioeuropejska” przywołuje subwersywne postawy artystyczne skierowane przeciwko autorytarnym reżimom z przeszłości, ale odnosi się również do działań współczesnych. Zarówno kiedyś, jak i dzisiaj poezja i performans nabierają szczególnego znaczenia w okresach kryzysów społeczno-politycznych, ponieważ ich efemeryczna i elastyczna forma odzwierciedla relacje i konteksty, które inaczej pozostałyby niezauważone.
Na wystawę złożą się różne, wzajemnie uzupełniające się eksponaty: partytury, obiekty interaktywne, nagrania audio i wideo, filmy dokumentujące performansy oraz instalacje autorstwa ponad sześćdziesięciu artystek i artystów (wśród nich będą np. Katalin Ladik, Mladen Stilinović, Gabriele Stötzer, Ewa Partum, Akademia Ruchu, Vlado Martek, Lev Rubinstein, Tamás Szentjóby, Ľubomír Ďurček, Wojciech Bąkowski, Honza Zamojski, Liliana Piskorska). Taki dobór ma na celu zaprezentowanie działań artystycznych podejmowanych w ramach kultur niezależnych w krajach socjalistycznych, jak również współczesnych postaw kontynuujących dziedzictwo łączenia poezji i performansu, podkreśla dążenia poetek i poetów, artystek oraz artystów do uwolnienia się od kontroli językowej i norm komunikacyjnych.
Wystawa powstała przy współpracy z Instytutem Slawistyki Uniwersytetu w Zurychu i riesa efau. Kultur Forum w Dreźnie, przy wsparciu finansowym Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Konsula Generalnego Republiki Federalnej Niemiec we Wrocławiu.
Jej koncepcję współtworzyli: Dubravka Ðurić, Daniel Grúň, Emese Kürti, Claus Löser, Pavel Novotný, Branka Stipančić, Darko Šimičić i Māra Traumane.
Aranżacja wystawy i identyfikacja wizualna: Hubert Kielan.
- Pomarańczowa Alternatywa, „Precz z (U)Pałami”, 1987. Dzięki uprzejmości Fundacji Pomarańczowa Alternatywa
- Slavko Matković, „Poezja wizualna w przestrzeni”, 1971. Z kolekcji Marinko Sudaca
- Tomislav Gotovac, „Degraffiting”, 1990. Z kolekcji Sary Gotovac / Instytut Tomislava Gotovaca
Data:
piątek, 27.03.2020 - poniedziałek, 08.06.2020
Godzina 12:00
Wernisaż: 27.03.2020 18:00
Oprowadzanie kuratorskie (Tomáš Glanc, Sabine Hänsgen i Agata Ciastoń): 28.03.2020 15:00
Wykonawca / Organizator:
Muzeum Współczesne Wrocław
Lokalizacja:
MWW Muzeum Współczesne Wrocław
pl. Strzegomski 2
53-681 Wrocław
Bilety:
Cena od - 10 PLN