Znam takich, którzy cierpliwie układali kolorowe kwadraty, aby na każdej ścianie wszystkie posiadały jeden kolor. Znam też takich, którzy 26 sześcianów umieszczonych wokół przegubu z zaciekłością szarpali, żeby rozłożyć je na cząsteczki, a potem złożyć wedle założenia kolorystycznego. Dla jednych i drugich zabawka była nieobojętna, drażniła lub fascynowała.
Kostka Rubika, a właściwie magiczna kostka to ponoć najpopularniejsza logiczna gra na świecie, źródło euforii i frustracji milionów ludzi od blisko 50 lat. Jej wynalazca, Ernö Rubik, napisał pierwszą książkę, w której odkrywa tajemnice kostki i rozkłada ją na części pierwsze. „Rubik. Fascynująca historia najbardziej znanej łamigłówki świata” dostępna będzie w księgarniach od 16 listopada.
Łamigłówki, jak twierdzi Ernö Rubik, uwydatniają w ludziach ważne cechy: zdolność koncentracji, nieszablonowe myślenie, ciekawość i determinację do znalezienia rozwiązania. Wynalazca kostki zauważa, że często najlepszymi graczami są samouki oraz dzieci znudzone typowym programem edukacyjnym. On sam także zafascynował się zagadkami logicznymi, gdy był jeszcze dzieckiem.
Stworzona przez Ernö Rubika umysłowa zabawka w pozornie nieskomplikowanej, prostej geometrycznie i ruchomej kostce, zawiera prawie nieskończoną liczbę kombinacji. Nic w niej nie jest przypadkowe, a nieporadność w jej rozwiązaniu, jaka dotyka ludzi, jest zadziwiająca.
Na czym polega fenomen magicznej kostki? Jak potoczyły się jej losy po zdobyciu oficjalnego patentu? Jak przebiegała jej oszałamiająca międzynarodowa kariera? Jak może wyglądać jej przyszłość i jaki może mieć wpływ na myślenie o podobieństwach i różnicach ludzkiego mózgu i maszyn cyfrowych? W swojej książce Rubik nie tylko odpowiada na te pytania, ale i opisuje drogę do wynalezienia kostki, przytacza wspomnienia z dzieciństwa, a także zdradza, ile jemu zajęło ułożenie jej po raz pierwszy.
Ernö Rubik – węgierski architekt i rzeźbiarz. Urodził się w 1944 roku w Budapeszcie. Najbardziej popularną zabawkę logiczną, nazwaną od jego nazwiska kostką Rubika, wynalazł w 1974 roku. W 1983 roku założył Rubik Stúdió, gdzie projektował meble i gry. W 1987 został profesorem, a w 1990 prezesem Węgierskiej Akademii Inżynierskiej, gdzie stworzył organizację International Rubik Foundation, wspierającą szczególnie utalentowanych młodych inżynierów i projektantów. Obecnie zajmuje się głównie rozwojem gier wideo i sprawami architektury.
oprac. do.
Tekst powstał dzięki uprzejmości Wydawnictwa Muza.