Przed nami trzy spektakle plenerowe „Traviaty” Verdiego w reżyserii Grażyny Szapołowskiej. 28, 29 i 30 czerwca rozpoczną się one o godz.20.30. Pozostały ostatnie bilety w kasach Opery Wrocławskiej.
Opera Wrocławska od ponad 20 lat organizuje pełne scenicznego rozmachu i artystycznej maestrii widowiska operowe. Pierwsze z nich – „Aida” Giuseppe Verdiego – odbyło się w roku 1997. Od tamtego czasu największe dzieła operowe zagościły w przestrzeniach dotąd niespotykanych. Romantyczni bohaterowie znaleźli swe miejsca m.in. w Hali Ludowej, Dachu Galerii Dominikańskiej, Kościele św. Marii Magdaleny, Wzgórzu Partyzantów, czy na rzece Odrze. W tym roku, po raz drugi superwidowisko odbędzie się na tyłach gmachu Opery Wrocławskiej. Dotychczas odbyły się 40 realizacje, obecna jest 41.
Tegoroczne superwidowisko to ukłon w kierunku opery włoskiej. Prace produkcyjno-organizacyjne trwały przez 6 miesięcy, a zaangażowanych w nie było 400 osób. Sam spektakl będzie obsługiwany przez ponad stuosobowy zespół Opery Wrocławskiej i pracowników zewnętrznych. Centralnym elementem dekoracji jest ponad trzydziestometrowa rzeźba Fortuny, która w najwyższym punkcie ma 6,5 m wysokości. Aby zapewnić jak najlepsze warunki wizualne, podczas spektaklu będzie użytych ponad 150 różnych urządzeń oświetlających, a także specjalny kierunkowy system nagłaśniający, który zapewni równomierne pokrycie dźwiękiem widowni, przygotowanej na przyjęcie każdego wieczoru 2200 widzów.
Podczas wtorkowego spotkania realizatorzy pokazali nam scenę od zaplecza. Poczuliśmy spiekotę, której doświadczają śpiewacy podczas prób.
Dramaty ludzi będziemy rozwiązywać w kasynie. – Czy prawdziwe uczucie miłości jesteśmy w stanie zatrzymać? Jak żyć w coraz bardziej drapieżnym świecie? – pyta reżyserka.
Violetta (w tej roli Renata Vari) podkreśla różnorodność śpiewu swojej postaci w każdym z aktów. Koloratura, dramatyzm i lekkość wykonawcza będzie towarzyszyć także Alfredowi, w tej roli – Łukasz Gaj.
Wyzwaniem technicznym dla realizatorów był olbrzymi rozmiar sceny i jej trzypoziomowość.
Główni realizatorzy superwidowska to Grażyna Szapołowska (reżyser), Simone Valeri (dyrygent), Ewa Kochańska (scenografia i kostiumy), Karol Urbański (chorografia, ruch sceniczny), Tomasz Filipiak (reżyseria świateł), Piotr Maruszak (projekcje multmedialne), Anna Grabowska- Borys (kierownictwo chóru).
W gronie wykonawców znajdują się Renata Vari, Anna Lichorowicz (Violetta), Dawid Banos, Łukasz Gaj (Alfred), Adam Kruszewski, Jacek Jaskuła (Giorgio Germont). A także Aleksandra Opała, Jadwiga Postrożna, Dorota Dutkowska, Katarzyna Haras-Kruczek. Chór Opery Wrocławskiej został zasilony przed Chór Politechniki Wrocławskiej, a także Chór „Ars Cantandi” Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Od piątku do niedzieli pl. Wolności zabrzmi Verdim. „Traviatę” będą mogli słyszeć także melomani, dla których zabraknie biletów i miejsc siedzących na terenie ogrodzonym, bo siła muzyki w plenerze będzie swobodnie przekraczać barierki okalające widownię.
oprac. i foto: Dorot Olearczyk