Czy odpowiednio wykorzystujemy potencjał, jaki daje życie na wsi? A może nadal marginalizujemy wieś i jej mieszkańców?
W Polsce obszary rolne stanowią aż 93 procent powierzchni i, pomimo swojej skali, zagadnienia z nimi związane zdają się być wciąż pozostawiane poza głównym nurtem architektoniczno-urbanistycznych dyskursów. Okres transformacji lat 90. ugruntował bowiem postrzeganie wsi przez pryzmat uproszczeń i stereotypów lub po prostu wyłączył ją ze sfery kolektywnej świadomości, przekształcając w niewidoczny element krajobrazu. Autorzy wystawy – zespół PROLOG+1 – potraktowali jednak jej studium jako istotny instrument do zrozumienia specyfiki postsocjalistycznej Europy, umożliwiający wskazanie problemów w skali globalnej. Polska wieś jest dla nich miejscem, w którym problemy, nadzieje i paradoksy okresu socjalizmu i kapitalizmu stają się wyraziste; pojęcia tradycji i postępu nie są tutaj łatwe do rozróżnienia, a radykalne reformy spotykały się zarówno z entuzjazmem, jak i z oporem.
Coraz rzadziej wieś stanowi obietnicę autonomii i ucieczki od miasta, a coraz częściej staje się przestrzenią magazynową, miejscem na obwodnice, hale produkcyjne, fermy, całą tę infrastrukturę, bez której życie w dużych aglomeracjach byłoby niemożliwe – mówi Robert Witczak z zespołu kuratorskiego PROLOG +1. – Wynika to przede wszystkim z przekonania o służebnej roli wsi, zgodnie z którym stanowi ona zaplecze miast. Chcemy tę perspektywę odwrócić, przestać myśleć o prowincji z „mieszczańskiego” punktu widzenia. Zależy nam na tym, żeby pokazać wieś nie jako przestrzeń zamkniętą, podzieloną, sprywatyzowaną, ale jako przestrzeń idei — wspólnotowości, na której kształt ma wpływ każdy z mieszkańców.
Wystawa Trouble in Paradise była pokazywana w Pawilonie Polskim na 17. Międzynarodowej Wystawie Architektury – la Biennale di Venezia 2020. Od 18 lutego będzie można po raz pierwszy zobaczyć ją w Polsce – we wrocławskim Muzeum Architektury. Do udziału w niej organizatorzy zaprosili 6 pracowni architektonicznych z całej Europy: Atelier Fanelsa (DE), GUBAHÁMORI + Filip + László Demeter (HU), KOSMOS (RU, CH, AT), Rural Office for Architecture (GB), RZUT (PL) i Traumnovelle (BE). Wszyscy uczestnicy projektu musieli zmierzyć się z hasłem przewodnim zeszłorocznej edycji Biennale – „Jak będziemy żyć razem?”. Rezultatem ich pracy są modele architektoniczne, kolaże i rysunki prezentowane na tle panoramy wsi. Różnorodność punktów widzenia i zestawienie odmiennych perspektyw spajała refleksja na temat skutków eksploatacji terytorium wiejskiego, klęsk klimatycznych czy globalnych kryzysów — także tych, których wpływ na los planety i obszarów wiejskich dopiero poznamy.
Realizacja
zespół kuratorski: PROLOG +1 (Mirabela Jurczenko, Bartosz Kowal, Wojciech Mazan, Bartłomiej Poteralski, Rafał Śliwa i Robert Witczak)
uczestnicy, zespoły architektoniczne: Atelier Fanelsa, GUBAHÁMORI + Filip + László Demeter, KOSMOS Architects, Rural Office for Architecture, RZUT, Traumnovelle
autorzy Panoramy polskiej wsi: Jan Domicz, Michał Sierakowski, Paweł Starzec, PROLOG +1
współorganizator: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Muzeum Architektury we Wrocławiu
identyfikacja wizualna wystawy, projekt graficzny katalogu: zespół wespół, Kuba Maria Mazurkiewicz
Praca wyprodukowana przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki do Pawilonu Polskiego na 17 Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji.
Data:
piątek, 18.02.2022 - niedziela, 08.05.2022
Godzina 12:00
Wykonawca / Organizator:
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Lokalizacja:
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 5
50-156 Wrocław
Bilety:
Bilety od - 10 PLN
Wstęp bezpłatny - środa - 0 PLN