Wystawa „Ukryte parametry” została pomyślana jako zapis aktywności ciała, niestrudzenie zbierającego, gładzącego, wyplatającego i łączącego. Jest ona częścią długofalowego projektu, w ramach którego grupa osób eksperymentuje z różnymi materiałami. Używając metod, które wywodzą się z praktyk rzemieślniczych, czerpie jednocześnie ze strategii konceptualnych. Osią tej wymiany jest próba znalezienia narzędzi do testowania nowych form odczuwania i myślenia. Rozgrywając się na styku nauki, sztuki i rzemiosła, okazuje się częścią programu naprawczego, konstruowanego wobec wyzwań środowiskowych, z którymi się mierzymy.
Wspólnymi mianownikami wystawy są praktyki bazujące na wykorzystaniu metaforyki związanej z kompostowaniem – nie tylko jako strategii ponownego użycia i refleksji nad pojęciem dewzrostu, ale także jako gotowości do myślenia z innymi, lawirowania poza klarownymi definicjami, akceptacji tego, co niejasne i niepełne, być może błędne albo jeszcze nieokrzepłe. Kompostowanie można tu rozumieć jako poszukiwanie alternatywnych sposobów opisu rzeczywistości, poprzez sięgnięcie do wiedzy rdzennej, przedindustrialnej bądź patrzenie w przyszłość, w stronę nowych modeli współpracy zakładających użycie narzędzi spekulatywnych czy biomateriałów.
Przykłady takich działań na wystawie to udzielanie głosu materii, mapowanie wysiłku włożonego we współdziałanie z nią, budowanie archiwum pracy, która została przy tym wykonana. Wyrasta ono z potrzeby opisywania aktywności, które podtrzymują więzi umacniające się przez wspólne kopanie, grabienie, zbieranie, czyszczenie. Ów podskórny nurt, obecny w prezentowanych pracach, to próba wychwytywania i podkreślania momentów, kiedy język się rozwiązuje, bo ręce są zajęte, a ciało, skupiając się na znanej czynności, zaczyna się rozluźniać. Myśli płyną wtedy swobodnie, znajdując przestrzeń do łączenia się w historie zawieszone między faktami a domysłami, prawdą materiału a konfabulacją.
Z tej perspektywy obiekty składające się na wystawę są odwzorowaniem czasu spędzonego na grzęźnięciu w próbach przekazania wytycznych, przefiltrowanych przez pamięć ciała, nie dających się opisać inaczej niż przez wspólne działanie.
Galeria, I p. OP ENHEIM, Plac Solny 4, Wrocław
poniedziałek–wtorek | nieczynne
środa | 14:00–18:00
czwartek, piątek | 14:00–19:00
sobota, niedziela | 13:00–19:00

GLASGOW, SCOTLAND – OCTOBER 07: Installation shot of Iza Tarasewicz’s new exhibition, open now at Tramway. It’s the first major solo exhibition in the UK for the renowned Polish artist on October 07, 2022, in Glasgow, Scotland. (Photo by Ewan Bootman / SNS Group)
Data:
piątek, 17.10.2025 - niedziela, 22.02.2026
Godzina 14:00
Wykonawca / Organizator:
OP ENHEIM
Lokalizacja:
OP ENHEIM
Plac Solny 4
50-060 Wrocław
Bilety:
Bilety do - 15 PLN