W programie 60. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego pojawił się nieukończony Bach. Urwana fuga niemieckiego kompozytora wybrzmiała w NFM pozostawiając po sobie przeszywającą ciszę do zapełnienia.
Festiwalowy, sobotni wieczór utulił melomanów barokowymi polifoniami. Przytuleniu towarzyszyło też doświadczenie nieobecności i zatrzymania. Podczas 60. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego na Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki słuchaliśmy nieukończonego dzieła mistrza baroku, który miał być próbą zbadania krańcowych możliwości sztuki kontrapunktu. Wykład poprowadzony przez dr hab. Jarosława Thiela (w foyer NFM, na poziomie -1, na czerwonych kanapach) wyśpiewującego główny temat podlegający wariacjom i przybliżającego słuchaczom utwór, okazał się ciekawą formą poznania dzieła od strony zapisu nutowego, jego przeobrażeń, lustrzanych odbić i „możliwości przeniesienia muzyki z poziomu racjonalności w sferę myśli, które się tej racjonalności wymykają”- mówił dyrektor artystyczny Wrocławskiej Orkiestry Barokowej – Jarosław Thiel.
W tak zwanym ustawieniu – scena odwrócona (co oznacza, że słuchacze siedzą z wykonawcami na scenie, w miejscach przeznaczonych dla chóru), pod kierownictwem maestro Andrzeja Kosendiaka- dyrektora artystycznego festiwalu i dyrektora artystycznego Wrocław Baroque Ensemble – już po krótkiej prelekcji – zabrzmiał utwór Johanna Sebastiana Bacha „Die Kunst der Fuge BWV 1080”. Dzieło wyjątkowe, iskrzące się różnorodnością barw i faktur, zawieszone w przestrzeni nieobecności, nieskończoności i dramatycznie urwane w ekstatycznym finale. Dzieło wypełnione jasnymi, klarownymi, przejrzystymi dźwiękami fagotów, skrzypiec, klawesynów, viol da gamba. Utwór zawieszony w przestrzeni, korespondujący z filmem „Wszystkie poranki świata”, uporczywie nieobecny…
60. Wratislavia potrwa do 14 września. Przed melomanami jeszcze cała masa muzycznych uniesień. Czy znajdziemy upragniony, ukryty w tytule tegorocznej edycji festiwalu „Raj”, czy przepadniemy w otchłani melancholii? Sprawdźcie sami. Bilety na niektóre wydarzenia są jeszcze dostępne na stronie NFM.
Program:
Johann Sebastian Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080 w opracowaniu Andrzeja Kosendiaka
Wykonawcy:
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Wrocław Baroque Ensemble:
Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka, Katarzyna Olszewska, Klaudia Matlak, Małgorzata Kosendiak – skrzypce
Agnieszka Papierska, Piotr Chrupek – altówki
Jakub Kościukiewicz – wiolonczela
Guido Balestracci – sopranowa viola da gamba
Maurycy Raczyński – tenorowa viola da gamba
Julia Karpeta, Brent Wissick – basowe viole da gamba
Łukasz Macioszek – violone
David Brutti, Andrea Inghisciano – kornety
Masafumi Sakamoto – puzon altowy
Tomasz Wesołowski – fagot
Marta Niedźwiecka, Aleksandra Rupocińska – klawesyny, pozytyw
Tekst i zdj. z wykładu: do









