Narodowe Forum Muzyki, podczas konferencji prasowej, 4 lutego 2025 roku, wystosowało stosowny anons do melomanów. W imieniu Olgi Humeńczuk, dyrektorki NFM, i profesora Andrzeja Kosendiaka, dyrektora artystycznego, zapraszamy na 60. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego, który odbędzie się w dniach 4–14 września 2025 r. we Wrocławiu oraz innych miastach Dolnego Śląska, a jego tematem będzie Raj utracony [?].
Informację przekazujemy z radością i oczekiwaniem artystycznych przeżyć, które zapewnią nam w tym roku największe gwiazdy muzyki klasycznej i oratoryjno – kantatowej.
Podczas tegorocznej, sześćdziesiątej edycji festiwalu, wystąpią: Martha Argerich, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo i Chór NFM pod batutą Charles’a Dutoita, sir John Eliot Gardiner z The Constellation Choir & Orchestra, Lionel Meunier z Vox Luminis i Freiburger Barockorchester, Christoph Eschenbach z NFM Filharmonią Wrocławską, Giovanni Antonini wraz z Il Giardino Armonico oraz Chórem NFM, Jacek Kaspszyk z Chórem Polskiego Radia – Lusławice, Chórem Dziewczęcym NFM, Chórem Chłopięcym NFM i Sinfonią Varsovią, Andrzej Kosendiak i Wrocław Baroque Ensemble, ensemble Peregrina, Agata Zubel i Ensemble intercontemporain, Jonathan Cohen i Wrocławska Orkiestra Barokowa, Andrzej Szadejko z Goldberg Vocal Ensemble i Goldberg Baroque Ensemble, Théotime Langlois de Swarte i Thomas Dunford, Magdalena Hoffman, Tehila Nini Goldstein i Luise Enzian, Les Percussions de Strasbourg i inni. Nie zabraknie wydarzeń dla najmłodszych przygotowanych wraz z Centrum Edukacyjnym NFM.
Motto festiwalu „Raj utracony [?]” jest nawiązaniem do poematu Johna Miltona. – Pozwoliłem sobie na pewien komentarz. Chodzi o znak zapytania umieszczony w nawiasie- mówi dyrektor artystyczny festiwalu – Andrzej Kosendiak. – Czy rzeczywiście raj? I czy utracony? W dziele Miltona jest pewna szczególna scena: Szatan i jego towarzysze zostają strąceni do piekieł. W pewnym momencie Szatan budzi się w morzu ognia, stwierdzając, że dalej jest sobą. Fakt, że utracił raj, nie powoduje, że staje się kimś innym. Wciąż czuje wielką władzę. Wtedy też wypowiada znamienne słowa: umysł jest czymś tak potężnym, że może zamienić piekło w raj i niebo w piekło. Myślę, że to też może być klucz do rozumienia tegorocznego przesłania: ten fragment poematu pokazuje, że człowiek niestety sam bardzo często sprowadza piekło na ziemię. Ale zdarza się też, że ujawnia swoją wielkość i potrafi zbudować tutaj raj – wyjaśnia formułę tegorocznej edycji dyrektor.
Jubileuszowa edycja festiwalu rozpocznie się silnym, klasycznym akcentem – dziełami dwóch z trzech klasyków wiedeńskich: Mozarta i Beethovena. Msza koronacyjna, czyli Mozart w pełni sił twórczych, i Symfonia Es-dur „Eroica” Beethovena. Zabrzmi też muzyka innego geniusza – Bacha. Na tegoroczny festiwal zamówiono utwór u Zygmunta Krauzego, a na finał usłyszymy kompozycję Wagnera – zapowiadają organizatorzy.
Szczegółowy program festiwalu zostanie opublikowany na stronie NFM 12 lutego 2025 r., a bilety będą dostępne w przedsprzedaży online oraz w Kasie NFM od 19 lutego 2025 r., godz. 11.00.
Oprac. i fot.do