W piątek, 3 września, rozpoczął się festiwal oratoryjno- kantatowy o zasięgu międzynarodowym. Koncert inauguracyjny, utrzymany w reżymie sanitarnym, pod maską milczenia nie zasłonił, tego, co piękne, wartościowe, zjawiskowe i warte posłuchania. 56. Wratislavia Cantans, uroczyście otwarta przez prezydenta miasta- Jacka Sutryka i dyrektora NFM – Andrzeja Kosendiaka – stała się faktem i świętem muzyki przekraczającej granice.
Wratislavia Cantans jest festiwalem, który od początku swego istnienia ma na celu prezentowanie piękna ludzkiego głosu. Podczas inauguracji 56. edycji przekonaliśmy o potędze śpiewu, a to za sprawą m.in. Magdaleny Koženy – jednej z największych gwiazd światowej wokalistyki.
Piątkowy koncert rozpoczął Chór Chłopięcy pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny od wykonania dzieł m.in. Witolda Lutosławskiego. Znakomite awangardowe kompozycje zaprezentowane z dużą starannością przez młodych chórzystów wybrzmiały przy akompaniamencie fletu, oboju, klarnetów i fagotu, a potem organ. Brawo wrocławskie słowiki!
Podczas koncertu pt. „Niech śpiewa cały świat” zabrzmiała także Suita taneczna i Pięć węgierskich pieśni ludowych Bartóka oraz Tańce z Galánty Kodályego i Cinq mélodies populaires grecques Maurice’a Ravela. Utworów pełnych uroku, zdradzających rękę mistrza orkiestracji słuchało się znakomicie. Bardzo popularny, melodyjny i melancholijny taniec z op. 72 w tonacji e-moll skomponowany przez czeskiego twórcę Dvořáka orkiestra NFM Filharmonia Wrocławska pod kierunkiem Duncana Warda zagrała zjawiskowo.
Kolejny raz mogliśmy się przekonać, że sala główna NFM należy do obiektów o niezwykłych walorach akustycznych. Umiejętności artystów, instrumentalistów, wykonawców, którzy potrafią ukazać jej walory brzmieniowe zachwycają za każdym razem, gdy publiczność uszanuje ciszę na widowni i pauzę muzyczną na estradzie. Wtedy, magia słuchania utworu w tak znakomitej jakości, zyskuje nieopisywalny walor.
Wratislavia Cantans potrwa do 12 września, warto przyjrzeć się programowi i zdecydować na wejście w realną przestrzeń muzyki oratoryjno- kantatowej pomimo nieudogodnień związanych z noszeniem maski na ustach i nosie.
oprac. d.o.