We Wrocławskim Teatrze Współczesnym zalęgły się kafkowskie karakany. Tańczą na Dużej Scenie w pluszowych strojach, budzą przerażenie, śmiech i metaforyczne skojarzenia. Michał Kmiecik wziął na warsztat sceniczny opowiadanie Franza Kafki pt. „Przemiana”. Na jego podstawie stworzył przedstawienie o antynomiach – normatywności i jej braku, akceptacji i niemocy w jej osiągnięciu, miłości i nienawiści, o relacjach międzyludzkich, które budują i zabijają. W ascetycznej, nieprzebodźcowanej formie pomieścił wiele wątków i tematów tak samo aktualnych dziś, jak i sto lat temu, kiedy powstawał literacki pierwowzór „Przemiany”.
Akcja przedstawienia rozpoczyna się od przychodzenia pracowników do biura. Śledzimy charakterystyczne gesty bohaterów, ich sposób poruszania się, ubierania i zdejmowania okryć wierzchnich. Poznajemy postacie przez obserwację ich zachowania. Potem okazuje się, że jeden z pracowników nie pojawił się w pracy, wiec szef nakazuje sprawdzić, co jest powodem nieusprawiedliwionej absencji Gregora Samsa. Sprawę ma wyjaśnić jeden z – zagorzale zaangażowanych w uderzanie w klawiaturę komputera – pracowników firmy, który udaje się do domu nieobecnego.
Trzymające w napięciu pauzy, zawieszenia i repetycje budują napięcie i trzymają spektakl w kafkowskich ryzach. Scenograficzna biel i szarość, beż i brązy, pluszowe kostiumy robaków, zaskakujący finał, dystyngowane jedzenie jabłek na śniadanie, ciekawe połączenie wizualizacji z akcją w planie żywym i znakomite aktorstwo zespołu Wrocławskiego Teatru Współczesnego dają poczucie niebanalnie spędzonych ponad dwóch godzin w świecie „Przemian”.
Spektakl dla wielbicieli kafkowskiego uwikłania i niepewności może okazać się świetnym przypomnieniem metaforyki pisarza, zaś dla poszukiwaczy teatralnych wrażeń i emocji badawczym, twórczym zanurzeniem w groteskę i absurd. Na jedno i drugie możemy się śmiało decydować, bez obawy, że karakan przyprawi wieczór nudą.
Realizatorzy:
tłum. Juliusz Kydryński
scenariusz i reżyseria Michał Kmiecik
dramaturgia Ida Ślęzak
scenografia Szymon Szewczyk
kostiumy Natalia Burzyńska
muzyka i udźwiękowienie Wojciech Kucharczyk
video Agnieszka Piesiewicz, Filip Wierzbicki
kamery operatorskie na żywo Marek Hajduk
konsultacja choreograficzna Malwina Pietrzyk-Nowak
światło Janusz Kaźmierski, Jan Sławkowski, Daniel Piaskowski
dźwięk Maciej Rzońca, Piotr Postemski, Kacper Dubicki, Marika Kiełbiowska
asystentka reżysera Anna Kieca
asystent scenografa Bajka Mourier
inspicjentka Justyna Bartman-Jaskuła
Obsada:
Gregor Samsa Mariusz Bąkowski
Pan Samsa Rafał Cieluch
Pani sekretarka, Służąca 2 Zina Kerste
Pani Samsa Anna Kieca
Pracownik 1, Współlokator 1 Przemysław Kozłowski
Pan szef Miłosz Pietruski
Greta Samsa Dominika Probachta
Pan prokurent Tadeusz Ratuszniak
Pracownik 2, Współlokator 2 Tomasz Taranta
Służąca 1 Lina Wosik
oprac. do
fot. Filip Wierzbicki \ materiał WTW