Wyraj to tytuł dzieła Ołeksandra Szymki, stanowiącego w istocie misterium sakralne, które zabrzmiało w przestrzeni Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki, wieńcząc 57. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans. Jego światowej premiery dokonały istotne dla ukraińskiej kultury grupy – BOŻYCZI oraz Narodowy Chór Ukrainy „Dumka”. Na estradzie pojawiły się także Chór NFM i Orkiestra Filharmonii Narodowej. Muzyków poprowadził maestro Roman Rewakowicz, a partię sopranu wykonała Tetiana Zhuravel.
Dzieło poświęcone pamięci ofiarom wojny rosyjsko- ukraińskiej zabrzmiało w Sali Głównej wrocławskiego NFM. Koncert poprzedziło zjawiskowo oświetlone niebo na pl. Wolności. Okazała tęcza, która wyrosła przy gmachu Narodowego Forum Muzyki, zatrzymywała na chwilę publiczność wchodzącą do foyer.
Wyraj było monumentalnym oratorium przeznaczonym na obsadę składającą się z dużego chóru mieszanego, zespołu głosów autentycznych, sopranu i wielkiej orkiestry symfonicznej. Na estradzie zaprezentowało się około stu pięćdziesięciu wykonawców. Kompozytor wykorzystał w dziele cerkiewne teksty prawosławne, a zarazem wplecione w symfoniczną materię utworu słowa archaicznych pieśni ludowych, wykonywanych w autentycznej manierze. Wyraj jednoczyło w sobie z jednej strony wszystkie główne symbole chrześcijańskie (Ojciec, Syn, Duch Święty, Maryja), z drugiej zaś starodawne i ludowe rozumienie tej symboliki, łącznie z wyobrażeniami dotyczącymi stworzenia świata i życia po śmierci. Zbiegły się tu więc dwie sfery – sacrum i profanum. „To duży utwór, który będzie najlepszym zwieńczeniem festiwalu, z nawiązaniem do obecnej sytuacji, którą przeżywamy” – podkreślał maestro Giovanni Antonini, dyrektor artystyczny festiwalu, w zapowiedziach wydarzenia. Zaś, Andrzej Kosendiak – dyrektor NFM- zapewnił, że zamówił już u Ołeksandra Szymki utwór na część zwycięstwa Ukrainy i wyraził nadzieję, że zabrzmi ono w gmachu NFM jak najszybciej.
oprac.do.