Dziewiątego listopada po godzinie 19 rozpoczęło się 42. Nocne Spotkanie Literacko-Muzyczne. Sala teatralna wrocławskiego Impartu gościła tego wieczoru dziewięciu finalistów konkursu wokalnego, Trio Dominika Mąkosy i Macieja Maleńczuka z zespołem. A na widowni siedzieli entuzjaści piosenki literackiej, poetyckiej, autorskiej, fani kontrowersyjnego pieśniarza i Nocnych Spotkań Literacko- Muzycznych, które od wielu lat organizuje i prowadzi niestrudzony, konsekwentny i perfekcyjny impresario Piotr Guzek.
W pierwszej części wieczoru po dwa utwory zaśpiewali: Wiktoria Chojcan („Miasteczko cud” – muz. Jerzy Satanowski, sł. Agnieszka Osiecka, „Ballada o wspinaniu” – muz. Bogusław Klimsa i Włodzimierz Plaskota, sł. Jan Kaczmarek), Anna Cielecka („Podobno gdzieś istnieje” – muz. Piotr Dziubek, sł. Jacek Bończyk, „Ziuta z Krosna” – muz. Janusz Sent, sł. Wojciech Młynarski), Magdalena Stefanowska („Jaki cud i miód” – muz. Włodzimierz Korcz, sł. Wojciech Młynarski, „Co z nami będzie po happyendzie” – muz. Jerzy Derfel, sł. Wojciech Młynarski), Wojciech Stefanowski („Nie pytaj o Polskę” – muz. i sł. Grzegorz Ciechowski, „Sznurki władzy” – muz. Frank Wildhorn, sł. Jack Murphy, pol. tłumaczenie Dorota Kozielska), Katarzyna Sudzik („Wywar z przywar” – muz. Jan Hnatowicz, sł. Andrzej Poniedzielski, „W dziką jabłoń cię zaklęłam” – muz. Adam Sławiński, sł. Agnieszka Osiecka), Jakub Hudsky („Piosenka o dupie Maryni” – muz. i sł. Jakub Hudsky, „Urwali Ci skrzydła, Syneczku” muz. i sł. Jakub Hudsky), Wiktoria Granas („Amsterdam” – muz. i sł. Jaques Brel, pol. tłumaczenie Wojciech Młynarski, „Wariatka tańczy” – muz. Seweryn Krajewski, sł. Agnieszka Osiecka), Zuzanna Kołodziej („Okularnicy” – muz. Jarosław Abramow, sł. Agnieszka Osiecka, „Może to sen” – muz. I sł. Hanna Banaszak), Patrycja Spendowska „Lot Ikara” – muz. i sł. Jacek Kaczmarski, „Wybacz Mamasza” – muz. Marek Richter, sł. Agnieszka Osiecka).
Po raz pierwszy w historii finałów Nocnych Spotkań wszystkim wykonawcom akompaniowało trio Dominika Mąkosy w składzie: Dominik Mąkosa – fortepian, Kuba Olejnik – kontrabas, Kuba Lechki – perkusja.
Partycja Spednowska skradła serca i umysły słuchaczy. Otrzymała nagrodę publiczności. Laptopa wręczył jej Piotr Guzek późną nocą, po koncercie Macieja Maleńczuka, czyli w czwartej godzinie Spotkań. Tradycja Nocnych Spotkań Literacko- Muzycznych została zachowana, niektórzy widzowie czekali na przystankach na nocne tramwaje i autobusy nucąc piosenki Wojciecha Młynarskiego, który był bohaterem drugiej części wieczoru.
Program „Maleńczuk gra Młynarskiego” bard Krakowa okrasił własnymi piosenkami, anegdotami i refleksjami pełnymi ciekawych obserwacji współczesnej rzeczywistości. Maciej Maleńczuk w wersji solo i z zespołem zebrał gromkie brawa. Głęboki, wyrazisty, niski głos Maleńczuka dobrze brzmiał solo w przebojowych „Tango Libido”, „Dawna dziewczyno” i obyczajowo- społecznych „Fajnie”, „Niech żyje wojna”. Utwory Wojciecha Młynarskiego w wersji zespołowej nabrały nowego blasku i jazzowo- swingowego, czasem countrowego, pulsu. Maleńczuk okazał się także świetnym prowadzącym koncertową galę, konferansjerskie komentarze i wspomnienia z kontrowersyjnego życia dobrze pasowały do piosenek mistrza Młynarskiego.
Na koniec, Piotr Guzek zapowiedział koncert galowy 43. Nocnego Spotkania Literacko- Muzycznego, podczas którego z premierowym programem wystąpi Dorota Miśkiewicz. Jest na co czekać. Jesień 2019 roku zapowiada się wyśmienicie.
tekst: Dorota Olearczyk
foto: Julian Olearczyk i Dorota Olearczyk