Pod koniec lutego w księgarniach pojawiła się poradnikowa książka z dużą ilością zabawnych diagramów i wykresów. „Jak ogarniać emocje w pracy” to propozycja dla ambitnych i wrażliwych, która pokazuje, jak skutecznie pogodzić emocje z profesjonalizmem.
Jej autorki (Liz Fosslien – konsultantka ds. marketingu i projektowania oraz Mollie West Duffy – zajmuje się projektowaniem organizacyjnym w międzynarodowej korporacji innowacyjnej IDEO, wcześniej pracowała naukowo przy boku profesora strategii) bombardują czytelnika trafnymi spostrzeżeniami i żartobliwymi rysunkami. Najpierw zgrabnie opisują moment przestąpienia progu firmy, który nie oznacza pozostawienia uczuć za drzwiami.
Potem podpowiadają ile emocji wolno nam wyrazić, abyśmy nie wydali się nieprofesjonalni? Jak powstrzymać marudnego współpracownika przed zmarnowaniem Ci dnia? Jak cieszyć się wakacjami bez obsesji na punkcie nieodebranych maili w skrzynce odbiorczej?
„Ogranicz pasję do pracy” nie oznacza „ przestań w ogóle się nią przejmować”. Chodzi o to, żeby bardziej przejmować się sobą – czytamy w jednym z ośmiu rozdziałów.
„Nie masz prawa oceniać swojego życia, kiedy jesteś niewyspany.” – czytamy dalej.
Liz Fosslien i Mollie West Duffy zdradzają w szczegółach jak przeciwdziałać smutkowi, polecając wdzięczność. Piszą o znakach bezpieczeństwa ważnych dla pracujących w grupie, np. „Uwaga. Przewracanie oczami jest toksyczne”. Ta zasada – przestroga wydaje się równie ważna w środowisku nauczycielsko- uczniowskim, jak i w korporacji.
Zachęcają do pielęgnowania poczucia zainteresowania. „Jeśli podtrzymujesz w sobie ciekawość i masz otwarty umysł, w każdej pracy znajdziesz coś, co cię zainteresuje”.
Wspominają o pesymistach i optymistach, introwertykach i ekstrawertykach.
„Badacze rozróżniają strategicznych optymistów i defensywnych pesymistów, ci pierwsi wyobrażają sobie najlepszy możliwy efekt działań i starają się go uzyskać, podczas gdy drudzy skupiają się na tym, co może pójść nie tak, a potem bardzo się starają, żeby do tego nie dopuścić”. Rozpoznajesz tu siebie, czytelniku?
Z „Jak ogarniać emocje w pracy” dowiadujemy się, jak uczucia wpływają na nasze decyzje, jak zauważyć i poznać swoje emocje oraz podejść do nich ze zdrowym dystansem. Poradnik zawiera szereg wskazówek dla pracowników, którzy chcą wyrwać się z niezdrowych schematów oraz szefów pragnących budować udany zespół i sprawiedliwsze, bardziej przyjazne miejsce pracy.
oprac. D.O.