Motywacją dla Kaczmarczyka by zmierzyć się z Paderewskim był „Album Tatrzańskie”. Zawarte w nim kompozycje były z kolei wynikiem inspiracji J.I. Paderewskiego oryginalnymi melodiami góralskimi. Kompozytor zaczął je gromadzić pod koniec XIX wieku za namową Tytusa Chałubińskiego, współtwórcy Towarzystwa Tatrzańskiego i jednego z pierwszych badaczy przyrody tatrzańskiej.
„Album Tatrzańskie” Paderewskiego stanowił inspirację i punkt wyjścia dla Kaczmarczyka do stworzenia w pełni nowoczesnych i oryginalnych kompozycji. „Tatra” jest hołdem dla Ignacego Jana Paderewskiego, jednego z najwybitniejszych pianistów swojej epoki, orędownika polskości i ważnej postaci w procesie odzyskiwania przez Polskę suwerenności po I wojnie światowej.
„Tatra” nagrana została z wielkim rozmachem; obok fortepianu, kontrabasu, perkusji i instrumentów perkusyjnych, syntezatorów jest kilkunastoosobowa sekcja dęta. Dzięki temu powstały niezwykłe kompozycje, znacznie odbiegające od pierwowzoru skomponowanego przez Paderewskiego.
Chociaż w trasę koncertową Kaczmarczyk wybrał się z nieco mniej licznym składem, to „Tatra” wciąż robi na publiczności imponujące wrażenie.
Koncert „Tatra” w Radiu Ram, podobnie jak płyta, był wielobarwny i różnorodny. To współczesne jazzowe brzmienie zadecydowało o charakterze tej muzyki. Ono nadało ton wszystkim kompozycjom. Nowoczesna aranżacja Kaczmarczyka, nowatorski, jazzowy sposób zaprezentowania znanych niemal od kołyski przez każdego rodaka góralskich melodii, sprawiły, że inaczej spojrzeliśmy zarówno na nie, jak i na twórczość Paderewskiego.
Wielkie brawa dla Artystów!
W Radiu Ram oprócz sekcja dętej zagrali:
- Paweł Kaczmarczyk – Fortepian,
- Michał Barański – kontrabas
- Tomek Torres – perkusja
- Wojciech Długosz elektronika
Wrocław
Radio Ram 2019.02.05
Tekst i zdjęcia Krystyna Kubacka-Góral