Podobnie jak powieść Noblistki, muzyka, którą usłyszeliśmy w Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki prowadziła nas przez różne światy, różne krainy, przez wiele granic i kultur. Tak jak w powieści, wielokulturowość i wieloetniczność znalazła swoje godne odzwierciedlenie w muzyce.
Koncert rozpoczął się zaintonowaną przez jedną z najwybitniejszych śpiewaczek naszych czasów – Agatę Zubel, „Modlitwą” do tekstu Olgi Tokarczuk. W tej jednej pieśni Artystka zawarła bezmiar udręki ludzi żyjących w tamtych burzliwych czasach. Porywająco oddała ból i grozę, mrok i bezmiar cierpienia ludzi, którym los nie szczędził tragicznych doświadczeń.
Po tym przejmującym wprowadzeniu, publiczność wysłuchała pięknych tradycyjnych melodii pochodzących z terenów, gdzie rozgrywa się akcja powieści. Kompozycje zaczerpnięte zostały z muzyki żydowskiej, turecko-bałkańskiej, mołdawskiej czy ukraińskiej.
Jako, że akcja opowieści przeniosła się ze Smyrny i z Podola do Warszawy, Częstochowy i do Wiednia, muzycy zaprezentowali także brzmienia muzyki dawnej. Były to, między innymi, dzieła włoskiego kompozytora późnego renesansu, Marca Antonia Ingegneriego, W.A. Mozarta oraz średniowiecznego twórcy – Piotra z Grudziądza.
Tak jak Olga Tokarczuk zadbała w swojej powieści o realia epoki, o szczegóły ubiorów, zapachów i obrzędów, tak kompozytorzy zadbali o spójny przekaz brzmień utworów wykonywanych także na niezwykłych dawnych instrumentach.
Wielkie brawa dla Artystów!
Wykonawcy:
- Agata Zubel – sopran
- Mateusz Szemraj – oud, cymbały
- Hubert Zemler – perkusja
Bastarda Trio:
- Paweł Szamburski – klarnet
- Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
- Michał Górczyński – klarnet kontrabasowy
Lutosławski Quartet:
- Roksana Kwaśnikowska – I skrzypce
- Marcin Markowicz – II skrzypce
- Artur Rozmysłowicz – altówka
- Maciej Młodawski – wiolonczela
NFM, plac Wolności 1,
Wrocław, 2023-03-05
Tekst: Krystyna Kubacka-Góral
Zdjęcia: Archiwum NFM