„Na tym szarym, chorobliwie nastrajającym tle rozsnuwa się jakiś dziwaczny senny haft…”
Nużąca, nie dająca satysfakcji praca nauczyciela języka polskiego w lwowskich gimnazjach, a także nieudane małżeństwo, zapewne mogły potęgować u Stefana Grabińskiego poczucie odosobnienia i niechęci do wchodzenia w bliższe związki z rzeczywistością, która zdawała się być banalna i rozczarowująca. Cóż można zrobić ze światem, który zdaje się być tak odpychający i nieciekawy? Można go jedynie nasycić swoją jaźnią… a wtedy wyłoni się inna rzeczywistość, wielowymiarowa, irracjonalna, w niepokojący sposób pozbawiona granic, które oddzielałyby ją od otchłani lęków i urojeń, nie znajdujących logicznego wyjaśnienia.
„W ostatnich czasach istotnie zagęszczają się zagadkowe wydarzenia i wszystko to zdaje się mieć swój cel, zmierza ku czemuś z nieubłaganą konsekwencją…
Ulubione zajęcie skromnego i małomównego nauczyciela, czyli przesiadywanie na lwowskim dworcu i obserwowanie przejeżdżających pociągów, być może uczyniło z niego jednego z pierwszych wnikliwych obserwatorów Wielkiego Przyspieszenia, które właśnie zaczynało w sposób nieodwracalny zmieniać oblicze świata. Lęk przed niedającym się przewidzieć skutkiem niekontrolowanego rozwoju cywilizacyjnego, który dziś wydaje się być jeszcze bardziej uzasadniony niż sto lat temu, przebija w zdaniach nakreślonych ręką Stefana Grabińskiego. Czytane dzisiaj niepokoją trafnością diagnozy, która nie uległa przedawnieniu.
„Więc mamy przed sobą jeszcze trochę czasu?”
Czas wyjęty z opowieści sprzed stu lat, pocięty na kawałki, zszywany na nowo podług nieistniejącego wzoru, czas zamęczony własnym pędem, czas, który mimo wszystko nie chce przeminąć i narodzić się ponownie w doskonalszej postaci, to główny, chociaż nieobecny bohater spektaklu. Czas, którego biegowi ktoś wreszcie kiedyś położy kres.
Tylko kto?
Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Lalkarskiego na podstawie zbioru opowiadań Stefana Grabińskiego:
- W przedziale, Szary pokój, Wieczny pasażer (humoreska), Smoluch,
- Namiętność (L’appassionata) Opowieść Wenecka, Szalona Zagroda,
- Muzeum Dusz Czyśćcowych, Ślepy tor, Projekcje,
- Dziwna Stacja (fantazja przyszłości), Osada Dymów
Reżyseria i choreografia: Maćko Prusak
Adaptacja, dramaturgia i opracowanie muzyczne: Marta Giergielewicz
Scenografia i projekcje: Magdalena Stępień |ASP
Konsultacje lalkarskie: Radosław Kasiukiewicz
Kostiumy: Barbara Ferlak
Asystent kostiumologa: Aleksandra Zaleska | ASP
Kompozycje: Katarzyna Bem | AM
Asystent reżysera: Kaja Janiszewska
Występują: Katarzyna Faszczewska, Marta Franciszkiewicz, Kaja Janiszewska, Zuzanna Kotara, Martyna Matoliniec, Matylda Matuszak, Joanna Sobocińska, Samanta Zwolennik, Mateusz Bernacik, Maciej Kaczor, Michał Kucharski, Michał Kurek, Łukasz Zubrzycki
Producent: Radosław Frąk
Zespół techniczny
Kierownik techniczny: Andrzej Kopcza
Oświetlenie: Paweł Płachetka, Paweł Dudziak, Łukasz Mały
Dźwięk: Bartłomiej Niećko
Garderobiana: Krystyna Wiśniewska
Obsługa sceny: Jan Tworek (brygadzista), Zbigniew Hryczyszyn, Mateusz Machniak, Robert Wolszczak
Pracownia krawiecka
kierownik: Ilona Szurkowska
Małgorzata Bekalarska, Paulina Kasiukiewicz, Jerzy Makowski
Grupa wiekowa: 16+
Premiera 1 grudnia 2018, godz.19.00, Duża Sala Teatru AST
Czas trwania: ok. 1 godzi
Repertuar:
wtorek, 23 kwietnia 2019r., godz.: 19:00
środa, 24 kwietnia 2019r., godz.: 10:00
Publicystyka:
Data:
wtorek, 23.04.2019 - środa, 24.04.2019
Godzina 19:00
Wykonawca / Organizator:
Akademia Sztuk Teatralnych
Lokalizacja:
AST | Teatr Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu
ul. Braniborska 59
53-680 Wrocław
Bilety:
Bilet od - 15 PLN